Læs også:
Apple: Kun i disse lande kan iPad bruge 4G
Her er dommen over Apples nye iPad
Kunder, der føler sig godt og grundigt snydt, fordi den nye iPad ikke kan bruge 4G, kan nu få pengene tilbage.
I hvert fald i Australien.
BBC skriver, at Apple nu tilbyder de australske kunder at få pengene redunderet, hvis de føler sig vildledt. Apple har dog ifølge BBC ikke anerkendt at have vildledt kunderne, sådan som de australske forbrugermyndigheder har hævdet.
Flere andre medier bringer samme historie, og Irishtimes.com skriver, at Apple har tænkt sig at udsende en mail til alle de australske købere af den nye iPad for at tilbyde, at de kan få pengene refunderet.
Også danske problemer
Som vi tidligere har skrevet, så må også danskere glemme alt om at bruge den nye iPad på 4G-nettet.
Det nye Apple-produkt anvender frekvensbåndene omkring 700 Mhz og 2.100 MHz, mens de europæiske 4G-net kører på andre frekvenser - i Danmark leveres det eksempelvis på 2600 Mhz og 1800 Mhz.
Herhjemme har Forbrugerombudsmanden også kritiseret Apples markedsføring af den nye iPad, fordi bruger kan få den opfattelse, at den kan fungere sammen med det danske 4G-net.
Apple udspecificerede i sidste uge i en pressemeddelse, at "iPad Wi-Fi + 4G understøtter ultrahurtige 4G LTE-netværk i USA og Canada og hurtige 3G-netværk i hele verden, inklusive netværk baseret på HSPA+ og DC-HSDPA."
"4G LTE understøttes kun på AT&T- og Verizon-netværk i USA og på Bell-, Rogers- og Telus-netværk i Canada," skrev Apple - og den besked fremgår også, hvis man går ind på Apple.dk.
Samtidig kan man dog foranlediges til at tro, at modellen "WiFi + 4G" rent faktisk kan anvendes på de danske teleselskaberes 4G-net, hvis man ikke læser det med småt.
Der har indtil videre ikke været nogen meldinger fra Apple, der kan indikere, om den australske tilgang til 4G-problemet vil finde vej til andre lande også.
Læs også: