Indtil nu har applikationer på iPhone og iPad haft mulighed for at udlæse enhedens unikke id-kode, den såkaldte UDID. Men det er slut nu. Apple har allerede advaret udviklerne om, at de skal stoppe med at bruge UDID'en, og nu er man begyndt at afvise apps, der anvender koden. Det melder TechCrunch.
Det har sendt mange udviklere ud i en paniksituation, hvor de har travlt med at finde alternative løsninger. En af dem kan være at bruge den unikke Wi-Fi Mac-adresse på netkortet. Der er også en open source løsning kaldet OpenUDID.
Mange annoncenetværk bruger UDID'en til at levere målrettede annoncer, hvor man kan spore den enkelte bruger på tværs af applikationer. Men koden bliver også brugt af spilnetværk og forskellige udviklerværktøjer.
"I den næste måned eller to vil det få betydning for alle annoncenetværk og apps med annoncer. Alle forsøger nu at finde ud af, hvad de skal bruge i stedet for," siger Andy Yang fra Playhaven.
UDID'en har længe været i søgelyset som en mulig privacy-trussel. I modsætning til en cookie kan den hverken ændres eller slettes. Den er direkte knyttet til telefonen eller tavlecomputeren og brugeren kan ikke gøre noget for at forhindre, at applikationer har adgang til den.
I USA er Apple under pres fra lovgivere for at stramme håndteringen af forbrugerdata. To medlemmer af Repræsentanters Hus har sendt breve til 34 iOS-udviklere, hvor de bliver bedt om at oplyse hvordan de samler og benytter forbrugernes data.