Det kendte spilfirma Zynga har nu startet sin egen platform for onlinespil. Indtil nu har Zynga haft et meget tæt partnerskab med det sociale netværk Facebook. De fleste af Zyngas spillere kommer fra Facebook, og til gengæld bidrager Zynga med 12 procent af den samlede omsætning på det sociale netværk.
Facebook tjener penge, hver gang spillerne køber virtuelle genstande i spil som FarmVille.
Men på den nye internet-platform kan Zynga beholde alle pengene selv. I den første betaversion er der adgang til fem af Zyngas mest populære spil; CastleVille, CityVille, Hidden Chronicles, Zynga Poker og Words With Friends.
Der er også en chat-funktion, spillerprofiler og en "social stream" - altså funktioner, som man kender fra Facebook.
Det ser ud til, at Zynga forsøger at skabe sit eget sociale netværk for spil.
Det mest interessante element i den nye strategi er, at Zynga vil åbne sin nye platform for tredjeparts-udviklere. Firmaets konkurrenter kan altså komme ind og tilbyde deres egne spil på platformen. En API (programmerings-grænseflade) bliver tilgængelig senere i år.
Det betyder på, at Zynga.com ikke blot skal fungere som endnu en salgskanal for firmaets spil, men skal etableres som en portal for hele spilfolket. Firmaet fortæller at platformen bliver lanceret i denne måned på 16 sprog, herunder dansk.
Foruden Facebook er Zynga-spil også tilgængelige på Google+, MySpace og Yahoo samt en række forskellige mobile platforme. Selskabet blev børsnoteret i december og er berømt og berygtet for sin helt specielle firmakultur.