Det danske online-regnskabssystem e-conomics er ved at placere sig som en seriøs udfordrer for Microsofts ERP-system C5. Over de seneste par år er e-conomics vokset markant, så firmaet i dag betjener 45.000 kunder, og hvis alt går efter planen runder e-conomics kunde nummer 100.000 inden udgangen af 2013.
"Vi er fuldstændig on-track i forhold til målet for 2013. Lige nu får vi dagligt mere end 100 nye kunder, og ganske mange af dem er gamle C5-kunder," siger direktør i e-conomics Torben Frigaard Rasmussen.
"Vi har rigtig godt fat i vores skandinaviske hjemmemarked. Men det går også godt ude i Europa, hvor vi i England, Tyskland og Spanien vi kan se, at tingene rigtig begynder at røre på sig. Ligesom herhjemme er digitaliseringen også på vej i resten af de europæiske lande, og det ser vi allerede en god effekt på," siger han.
Han mener også, at successen hænger sammen med, at e-conomics i modsætning til konkurrenterne sælger direkte til kunderne uden et forhandlerled at tage hensyn til.
"Kunderne ønsker nem adgang og en god pris. Det er ligesom dengang Dell begyndte at sælge pc'er direkte på nettet. På samme måde kan vi sælge vores løsning på nogle helt andre prispunkter end vores konkurrenter, og så prøver vi at giver "state of the art"-service enten via sociale medier og telefonsupport, " siger Torben Frigaaard Rasmussen.
"Jeg tror Microsoft har nogle problemer med at drive et rendyrket "software as a service"-koncept (SaaS,red.). Jeg har da bemærket mig, at en del C5-forhandlere er opmærksomme på, at vi er i markedet. Det et jeg for så vidt meget ydmyg over for," siger han.
"Men hvis Steve Ballmer har brug for et godt råd til, hvordan man driver et SaaS-koncept, så taler jeg da også engelsk," siger Torben Frigaard Rasmussen med et glimt i øjet.