Kerny Ustrup startede den 1. februar som it-direktør for entreprenørselskabet MT Højgaard.
Han kom fra A.P. Møller Mærsk, hvor han i Group IT havde ansvar for den globale it-infrastruktur og senest var Head of Governance and Strategy.
To meget forskellige brancher, men med det til fælles, at for 10 år siden kunne man tjene penge inden for både byggeri og shipping, også selv om man ikke var verdensmester på sit felt.
I dag har forholdene ændret sig dramatisk.
"Nu er margenerne så små, at du skal være toptunet i din produktion. Alt omkring beregning og logistik og levering er ekstremt vigtigt, fordi margenerne er så små. Der er bare ikke plads til spild."
"Den udvikling har både shipping- og byggebranchen været igennem, og derfor er it i dag ikke bare en støttefunktion, men reelt en del af produktet," siger Kerny Ustrup.
Derfor har MT Højgaard, som er Danmarks største bygge og anlægsvirksomhed, ikke bare bedt Kerny Ulstrup overtage it-ansvaret, men også den opgave det er at flytte it fra at være en støttefunktion til at være en del af produktet.
Kerny Ustrup har næsten altid arbejdet med it, og han har har altid haft et taktisk og et strategisk ansvar.
Han refererer til koncernøkonomidirektør Flemming Steen, som tidligere var Group CIO i A.P. Møller, hvor Kerny Ulstrup referede til ham i et år.
"It er blevet et væsentligt konkurrenceparameter inden for de store projekter i bygge- og anlægsbranchen, både herhjemme og internationalt. Derfor var det vigtigt for os at tiltrække en erfaren it-direktør, og vi ser meget frem til at begynde samarbejdet med Kerny. Han skal sikre, at vi får det maksimale ud af det forretningsmæssige potentiale, der er i vores it-systemer," udtaler Flemming Steen, koncernøkonomidirektør i MT Højgaard.
Her er planen
Vil der ske synlige ændringer med dig som it-direktør?
"Det er for for tidligt at sige. Jeg har fortalt mit nye team, som sidder spændt og venter, at jeg ikke kommer med nogen skjult dagsorden. Den første måned vil jeg tilbringe med at spørge, og den næste måned med med at analysere de svar jeg får."
Når først Kerny Ulstrup har dannet sig et overblik over de ansattes kompetencer, aftaler, kontrakter, stakeholder-data og i sidste ende leverandørerne, så er det tid at se på, om noget skal være anderledes.
Hvis noget skal være anderledes, så skal det være fordi, ændringen skaber værdi.
"Jeg er kendt som en relativt struktureret og analytisk person. Jeg vil have overblik over mine brikker. Hvordan er sammenhængen, og hvor passer de ind. Intet tab bør ramme os, som kunne undgås ved at udvise rettidig omhu," siger Kerny Ustrup.
Han henviser med den sidste sætning til A.P. Møllers motto, som i sin oprindelige fulde ordlyd er; "Intet tab skal os ramme, som ved rettidig omhu kunne afværges". Mærsk McKinney Møller bruger stadig mottoet at 'udvise rettidig omhu', så det hører i dag med til Mærsk-koncernen.