Læs også:
Vild download-vækst kan ikke redde musikindustri
Blog: Sporene skræmmer, når IFPI taler om brugerrettigheder ifm. musik
Musikindustrien er så småt ved at finde balancen igen efter en dekade af fejlslagne forretningsmodeller i kampen mod pirateriet.
Det effektive våben mod ulovlige downloads hedder streaming. I Sverige og Norge står streaming for henholdsvis 42 procent og 30 procent af musikselskabernes indtægter i 2011.
Faktisk kompenserer streamingsalget i Sverige i høj grad for det vigende CD-salg, som er gået ned med 28 procent i 2011. Det samlede svenske musikmarked har haft en vækst på 0,5 procent takket være streaming-gennembruddet.
I alt står streaming for 82 procent af den samlede, digitale omsætning hinsidan.
Derfor halter Danmark bagefter
I Danmark forventes streaming-omsætningen at ligge og rode nede på 10 procent, når musikbranchen i næste måned løfter sløret for de danske salgstal.
Altså er vi på det danske internet langt bagud i forhold til vores nordiske naboer.
"Vi fik streamingtjenester som Wimp og Spotify her i landet langt senere end vores naboer, og derfor vil den danske streaming-indtjening også være mindre, da det tager lidt tid, før tjenester får mange kunder," forklarer kommunikationschef fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, Lasse Lindholm, til Computerworld.
I runde tal forventes det at tage tre til fire år, før tjenesterne slår igennem. Wimp røg ud til danskerne via Telenor i 2010, mens Spotify først kunne tilføje .dk i sit domænenævn i efteråret 2011.
Lasse Lindholm tvivler dog ikke på, at streaming-gennembruddet kommer til Danmark på et tidspunkt, da musik afspillet direkte på nettet har åbnet helt nye muligheder for musikelskerne.
Musikbranchens skrøbelige Columbusæg
"Vi er gået fra ønsket om ejerskab til musikken, til at vi i dag har adgang til musikken via nettet. Det betyder, at flere millioner numre stort set altid er tilgængelige, hvorimod jeg nok skulle have en ny computer, hvis jeg ville downloade en million sange," siger Lasse Lindholm.
Mange Columbusæg
Kommunikationschefen fra IFPI tør ikke spå om, hvorvidt streaming er musikindustriens endelige redning.
"Belært af de seneste 10 til 15 år må vi bare erkende, at teknologiudviklingen flytter sig lynhurtigt, og så nytter det ikke at stå tilbage og kigge på fra sidelinjen. Der findes heldigvis mange Columbusæg, og streaming er blot ét af dem," lyder det fra Lasse Lindholm.
Han understreger, at da musikindustrien for alvor var i knibe i starten af det 21. århundrede med fremkomsten af pirattjenester som Napster og Kazaa, var bredbåndshastighederne for lave til, at streaming for alvor kunne få et gennembrud.
"Og så er smartphone-udviklingen også en stor del af forklaringen på streamingens popularitet, hvor folk kan tage alle de mange numre med sig over alt uden at skulle bruge plads på telefonen," siger Lasse Lindholm.
Den danske kommunikationschef for IFPI spår, at musikstreamingtjenester opnår endnu større udbredelse, når de bliver integrerede med sociale medier som Facebook, som eksempelvis er sket for Spotify.
"I musikindustrien har vi lært, at vi skal være til stede, der hvor forbrugerne er," siger Lasse Lindholm.
Læs også:
Vild download-vækst kan ikke redde musikindustri
Blog: Sporene skræmmer, når IFPI taler om brugerrettigheder ifm. musik