Interdata for Silkeborg, der producerer og distribuerer pc'er, er klar til at se ud over Danmarks grænser som et af midlerne for at fastholde sin vækst i et ellers presset marked.
De sidste fire år har Interdata ellers kunne nøjes med det danske marked og er alligevel vokset betydeligt.
- Et større eksportfremstød bliver en af fremtidens parametre for at bibeholde væksten. Vi arbejder aktivt med det nu, og det er rimelig op af bakke og kan godt tage tid, men inden for et halvt år skulle vi gerne være i gang, siger administrerende direktør René Rasmussen.
Han tilføjer, at selskabet ikke åbner nye afdelinger ud over den på adressen i Silkeborg. Eksporten skal ske gennem samarbejdspartnere, der allerede har foden inden for på udenlandske markeder.
René Rasmussen sætter ikke kroner og øre på forventninger til indtjening fra nye markeder, og han er godt klar over, at indeværende regnskabsår, som startede i juli, ikke vil bugne af nye store indtægter fra projektet.
- Det kan godt blive stort, men vi budgetterer ikke med det i år eller venter et bestemt antal millioner fra starten. Det skal vokse stille og roligt, siger René Rasmussen.
Hidtil bedste resultat
Sammen med Tommy Petersen stiftede han Interdata for ti år siden. De to ledede indtil for nylig virksomheden sammen, men Tommy Petersen forlod for nylig den daglige ledelse for et hellige sig nye iværksætter-projekter.
Interdata A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Bruttoresultat | 26,2 | 19,2 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 14,7 | 10,3 |
Resultat før skat | 14,4 | 10,1 |
Resultat | 10,1 | 7,1 |
Egenkapital | 19,7 | 13,6 |
Antal ansatte | 45 | 34 |
- Det var yderst tilfredsstillende, og når det så var i en tid, hvor der har været mange negative overskrifter om branchen, er det jo ekstra positivt, siger René Rasmussen.
Som afgørende ingredienser i opskriften på selskabets aktuelle situation, fremhæver direktøren konstant fokus på kommunikation og service. Tesen er, at Interdata nærmere skal have karakter af samarbejdspartner end klassisk distributør og producent.
Holder prispresset fra døren
En del af pakken er udarbejdelse af salgsmateriale til samarbejdspartnere, rollen som aktiv sparringspartner og højt informationsniveau om produkter. Alt sammen et led i at skabe loyalitet og på den måde holde det værste prispres fra døren.
- Kunsten er at få forhandlere og forbrugere til at indse, at prisen ikke er det eneste vigtige parameter. De, der kun fokuserer på, at prisen skal være lavest mulig, har i min verden ikke en sund forretning, siger René Rasmussen.
Som ekstra backup nævner han selskabets stabile økonomi, som skaber en tillid hos samarbejdspartnerne til, at Interdata også eksisterer i morgen.
Interdata er i dag oppe på 60 ansatte og målet er, at ansætte en håndfuld mere i løbet af det kommende år. Væksten på bundlinjen ventes ikke at nå sidste års niveau, men vil sandsynligvis lande i omegnen af de 10 millioner kroner.