Standard-CRM er en udsigtsløs investering

Små og mellemstore virksomheder vil hellere udvikle deres eget kundestyrings-værktøj end investere i en standard CRM-løsning, viser en rapport, som PLS-Rambøll har udarbejdet for Microsoft. Udsigten til ikke at kunne hive CRM-investeringerne hjem på få år afskrækker mange potentielle kunder.

Det står skidt til med salget af kundestyringsværktøjer fra de etablerede CRM-leverandører.

De danske virksomheder vil hellere udvikle deres eget CRM-system end at binde an med en stor og udsigtsløs investering i et standard CRM-system fra de etablerede leverandører.

Det viser rapporten CRM i Danmark 2003 - potentialer og barrierer, som PLS Rambøll har udarbejdet for Microsoft. Rapporten bygger på en undersøgelse af 1083 virksomheder, primært små og mellemstore med mellem 20 og 500 ansatte.

For lange investeringer

Konkret benytter næsten en tredjedel af alle virksomheder med mindst 20 ansatte et CRM-system, men kun 12 procent har et leverandørudviklet CRM-system.

Resten har et hjemmeudviklet kundestyrings-system, hvilke ifølge underdirektør i PLS-Rambøll, Søren Brøndum er en direkte konsekvens af, at der går for lang tid, inden en investering i et standard CRM-system er tjent hjem igen.

- Så længe CRM-investeringerne ikke kan tjenes hjem på omkring to år, vil mange selskaber vælge at udvikle deres eget CRM-system, siger Søren Brøndum.

15 procent af de udspurgte virksomheder oplyser, at der går fem år eller derover, inden deres CRM-system har tjent sig selv ind. 26 procent siger mellem to og tre år, 21 procent mellem tre og fire år. Og det er ifølge Søren Brøndum især afskrækkende for de små og mellemstore kunder, som CRM-leverandørerne kæmper om at få fat i.

- Kunderne er ikke til investeringer, der rækker langt ind i fremtiden. De efterspørger systemer, der er nemme at implementere og som kan integreres med deres eksisterende it-systemer som mailprogrammer og kalenderfunktioner, siger Brøndum.

Plads til vækst

Han tror ikke, at der kommer den samme bølge i salget af kundestyrings-systemer, som vi har set med salget af økonomisystemer, hvor de etablerede leverandører har taget en stor bid af kagen og konsolideringen i branchen har været voldsom.

- Vi har set vækstrater på omkring 10 procent om året de seneste tre år, og den tendens vil fortsætte for CRM-leverandørerne. Hvis det tal skal vokse nævneværdigt, er det nødvendigt med CRM-systemer, der lever op til kundernes krav om en hurtig indtjening, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere