Læs også:
It-industrien i oprør: Udbudsreglerne skader os alle
Mange små og mellemstore it-virksomheder møder en mur, når de vil kapre offentlige kunder.
De offentlige it-udbud er ofte en meget stor barriere for især de små og mellemstore it-virksomheder, lyder vurderingen således fra IT-Branchen.
"De omfattende formelle krav til it-leverandørerne kan ofte forhindrer små og mellemstore virksomheder i at deltage i udbud, viser erfaringerne."
"Det kan for eksempel være store krav til virksomhedernes økonomiske soliditet, selvom der kun er tale om et mindre it-udbud," siger administrerende direktør Morten Bangsgaard fra IT-Branchen.
Udbud kræver ressourcer
Samtidig er det en stor mundfuld for små it-virksomheder at besvare det ofte meget omfangsrige udbudsmateriale.
"Det er et stort problem for vores mange innovative SMV'er, at it-udbuddene ikke fungerer ordentligt. Nye smarte it-løsninger kan give kommunerne store gevinster. Men det sker desværre ikke."
"Det markante fokus på laveste pris gør, at udbuddene ikke gives til leverandører med de bedste forslag til, hvordan innovativ brug af it kan skabe besparelser i kommunernes drift," lyder det fra Morten Bangsgaard.
Tal: Små firmaer halter efter
It-brancheforeningen har i øvrigt lavet en spørgeskema til 126 it-virksomheder, hvor der også spørges ind til om virksomheden har offentlige kunder.
Her svarer 45 procent af de små it-virksomheder, at de har det offentlige som vigtige kunder.
I modsætning hertil svarer 78 procent af de store it-virksomheder bekræftende på samme spørgsmål.
Læs også: