Computerworld News Service: Hos Google ved man godt, at manhar været en meget uartig virksomhed.
Af samme grund har selskabet bestemt sig for at nedgradere sin egen browser i søgemaskineresultaterne i hvert fald de næste to måneder.
Som bloggen Search Engine Land kunne fortælle i denne uge, så vil en søgning på ordet ‘browser' på Googles søgemaskine ikke længere lede til et link til Googles browser Chrome før på resultatplads nummer 50 - langt efter søgningens første side.
Brudt egne regler
Google har besluttet sig for at straffe sin egen browser på resultatlisten, efter virksomheden er blevet taget i at overtræde sine egne regler ved ikke at bruge det såkaldte ‘nofollow' code tag til sponserede links, der reklamerer for Chrome-browseren.
Nofollow er skabt for at forhindre betalte reklamer i at spille en rolle for en virksomheds søgemaskine-rang og dermed forhindre virksomheder med dybe lommer i at købe sig vej op ad strømmen på Googles rangeringskæde.
Google skyder skylden på sit reklamebureau og siger, at virksomheden "aldrig har sagt ja til andet end online-reklamer."
Men de efterfølgende begivenheder tyder på, at Google godt ved, at en simpel undskyldning ikke er nok.
Virksomheden fortalte tidligere på ugen, at den er indstillet på at vise, hvor seriøst den tager sine egne regler.
Det er grunden til, at den har valgt at nedgradere browserens resultater "i mindst 60 dage."
"Vi stræber efter at håndhæve Googles webmaster guidelines på en konsistent måde, der skaber gode søgeresultater for brugerne," skriver virksomheden i et svar til Search Engine Land.
"Selv om Google ikke har godkendt kampagnen, og vi ikke kan finde andre overtrædelser af vores webmaster guidelines, så mener vi alligevel, at Google skal leve op til en højere standard, og derfor er vi gået hårdere til værks, end vi ville gøre imod enhver anden hjemmeside."
David Sullivan fra Search Engine Land undrer sig alligevel over, at en virksomhed med så stærk en marketingprofil som Google kan lade den slags ske på deres vagt, og han tvivler på, at virksomheden virkelig har lært af sine fejl.
"For mig har det store problem altid handlet om alt det ligegyldige indhold, som blev produceret af kampagnen. 'Tyndt' indhold som Google har kæmpet for at holde ude af søgeresultaterne," skriver han.
"Jeg prøver stadig at forstå, hvordan Google kunne undgå at vide, at det reklamebureau, selskabet samarbejdede med, ville gøre det," fortsætter David Sullivan.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen