Boet efter den krakkede netbutik, Haburi.com, der solgte tøj og tilbehør på nettet, har ikke råd til at betale penge tilbage til de kunder, hvis penge blev trukket fra kontoen inden krakket.
Kunder, der har betalt med dankort har fået deres penge tilbage, oplyser PBS. Derimod har kunder, der har anmeldt krav mod boet, ikke store chancer for at få deres penge tilbage
Haburis hjemmeside var åben for bestillinger i et par dage efter betalingsstandsningen, og derfor har flere kunder bestilt varer i de dage, hvor selskabet var i betalingsstandsning.
De kunder, der har bestilt mens selskabet var i betalingsstandsning, kan få penge tilbage.
Det skyldes en bestemmelse i konkursloven, som stiller kunder, der har betalt efter betalingsstandsningen, bedre med at få penge tilbage.
Haburis leverandører mister også penge på konkursen, mens der vil blive penge til at udbetale det meste af lønnen til medarbejderne. Der er anmeldt krav for i alt 29 millioner kroner.
Hævede penge for tidligt
Advokat Henrik Fürstenberg, som behandler boet, har modtaget mange henvendelser fra frustrerede kunder, og han lover, at alle får svar.
I tiden efter konkursen blev Haburi.com meget kritiseret for sine metoder. Op til konkursen havde Haburi.com hævet kundernes penge, inden de sendte varerne, hvilket er i strid med E-handelsloven.
Flere mente, at det var for at skaffe ekstra midler til det kriseramte firma.
Får penge tilbage
De kunder, som ikke har fået deres varer, men hvor beløbet er trukket fra kontoen kan gøre indsigelse til kortudstederen.
- De Haburi-kunder, som har betalt med dankort, og som har gjort indsigelse til deres kortudsteder, fordi de ikke fået deres varer, har fået pengene tilbage, oplyser Pernille Kylling fra PBS.
Haburis aktiviteter bliver videreført af et tysk firma.