Danske musikvaner er under hastig forandring.
Ifølge en undersøgelse skulle en fjerdedel af danskerne allerede være skiftet fra den fysiske cd til streaming, når de lytter til musik.
Undersøgelsen er bestilt af Telenor, der giver sine egne kunder rabat på den norske musiktjeneste Wimp, men undersøgelsen omhandler ikke kun firmaets egne kunder.
Skiftet til streamingtjenester omfatter for eksempel også TDC Play, der har været tilgængelig siden 2008 og svenske Spotify, der først blev tilgængelig i Danmark i oktober - tre år efter sin svenske debut.
Flere af tjenesterne spille sammen med hifi-anlæg og nye gadgets som Sonos. Det er med til at skubbe til paradigmeskiftet.
"Efterhånden, som det bliver lettere at koble streaming til familiens musikanlæg derhjemme, så støver cd-samlingen til for mange danskere," siger Mattias Ringqvist, der er direktør for privatmarkedet hos Telenor Danmark om undersøgelsen.
Undersøgelsen er udført af Yougov, der har spurgt cirka 1500 personer. Tre ud af fire af dem, som siger, at de allerede bruger tjenesterne, tænder computeren, når der skal høres musik. En tredjedel bruger deres mobiltelefon.
De typiske brugere af mobile tjenester, de unge, mener, at streamingtjenesterne hurtigt er med til at sende cd'en på pension. I gruppen af 18-40-årige, siger hver anden, at cd'en er færdigt som udbredt musikmedie om fem år.
"Cd'en er klodset at have med på farten, og indholdet er altid det samme. Med streaming kan du høre det musik, der passer dig i toget, på arbejde eller derhjemme uden at skulle tænke på at have andet end din mobil med," siger Mattias Ringqvist.
Ifølge de seneste tal fra IFPI (2010) havde cd'en stadig en procentdel af markedet på 67 procent i Danmark. Men cd'ens markedsandel er på fire år faldet med over 20 procent.