Computerworld News Service: Med et styrket Lenovo på pc-markedet, står Hewlett-Packard (HP) over for en alvorlig trussel mod virksomhedens mangeårige førsteplads på markedet.
Med udgangspunkt i en stærk vækst i virksomhedens pc-salg er kinesiske Lenovo kommet foran Dell i årets tredje kvartal og er nu begyndt at samle kræfter til et angreb mod HP's førende placering, står der i en rapport fra IHS iSuppli.
Det er imponerende for en virksomhed, der var helt nede på en fjerdeplads så sent som i dette års første kvartal.
Overgår klart markedsvæksten
Trods det at det generelle pc-marked kun voksede med 5,3 procent i Q3, klarede Lenovo det rigtig godt med en vækst på 14,5 procent og fra 10,9 millioner solgte enheder i årets andet kvartal til 12,5 millioner enheder i det tredje.
Nu sidder Lenovo på 13,9 procent af det globale pc-marked - bare 4,2 procentpoint under markedslederen HP.
Det er et tættere løb, end HP har været vant til længe.
Ifølge iSuppli er det det tætteste nogen pc-producent har været på at udfordre HP's lederposition siden andet kvartal i 2008, da Dell kun lå 2,7 procentpoint under HP.
"Lenovo spinder stadig guld på den stærke efterspørgsel efter pc'er på hjemmemarkedet, Kina," skriver Matthew Wilkins, der er principal analyst hos iSupply, i en udtalelse.
Europa er svag, Kina er rødglødende
"Trods det at pc-salget i USA, Europa og mange andre regioner lider under den svage økonomi og voksende konkurrence fra tablets, så er salget af både bærbare og stationære computere rødglødende i Kina. Det gør det muligt for Lenovo at vokse sig større end sine amerikanske konkurrenter og opnå en position, hvor selskabet kan begynde at udfordre markedslederen HP."
Konklusionerne i denne uges rapport fra iSuppli minder om tal fra analysefirmaet Gartner, der blev offentliggjort i oktober.
I sidste måned bemærkede Gartner, at Lenovo var gået frem i årets tredje kvartal og havde overtaget andenpladsen på markedet fra Dell. Gartner tilskriver først og fremmest Lenovos "aggressive markedsføring" på både virksomheds- og forbrugermarkedet æren for virksomhedens succes.
HP er muligvis moden til en udfordrer efter efterårets tumult.
I august meddelte virksomheden, at den havde planer om at droppe pc-markedet. Og i perioden mens HP stadig lå i overvejelser, nåede den melding at skabe rørte vande i branchen.
Administrerende direktør for Dell, Michael Dell, fortalte senere, at den forvirring, der opstod efter HP's udmelding, skabte en mulighed på markedet for andre pc-producenter.
"Enhver form for usikkerhed eller forvirring udgør en mulighed," sagde Dell under Web 2.0-mødet i San Francisco i oktober.
"Der er ingen tvivl om, at vi har fået nogle store chancer på grund af de ting, der er foregået derovre [hos HP]. Kunderne overvejer, hvad der vil ske inden for det næste år eller to, og den slags udhuler tiltroen til virksomheden."
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen