Artikel top billede

Derfor mister World of Warcraft millioner af spillere

Verdens mest populære multiplayer-spil mister abonnenter, og firmaet bag håber i stedet på gode salgstal for nyt skydespil. Problemet er, at brugere betegner det som "trist gammelt genbrug".

Computerworld News Service: World of Warcrafts endeligt, i hvert fald som vi kender det, var nok til at forudse.

Selv de mest populære multiplayer-spil har en udløbsdato.

Så nyheden om, at Activision Blizzard mistede omkring 800.000 abonnenter i sidste kvartal - et fald fra 11,1 millioner til 10,3 millioner abonnenter over hele verden - burde ikke komme som den store overraskelse.

Spillet fylder syv år om godt en uge (det blev lanceret 23. november, 2004), men brugerne begyndte at falde fra sidste år, og det samlede tab gennem de seneste 12 måneder er nu oppe på to millioner brugere.

Om faldet fortsætter med samme høje hastighed, om kurven knækker, eller om spillet formår et comeback i forbindelse med den næste udvidelse, er endnu uvist.

De gode nyheder: Under et regnskabsmøde i denne uge fortalte Activision Blizzard, at selskabet regner med at tjene mere end forventet i år, takket været first-person shooter-spillet Modern Warfare 3, som netop er udkommet.

Men det var ikke nok til at berolige de nervøse investorer, der fokuserer på det fald, der er sket i abonnenter for firmaets gamle multiplayer-pengemaskine, hvilket også kunne ses i aktieprisen, der, trods en lille stigning efter afsløringen af regnskabet, faldt tre procent i timerne efter.

Trist gammelt genbrug

Faldet i abonnenter er dårlige nyheder, hvordan man end vender og drejer det, siger analytiker hos Wedbush Morgan, Michael Pachter.

Han bemærker, at selvom Activision Blizzard selv skyder skylden på frafaldne abonnenter i Asien (hvor et abonnement koster godt fem kroner om måneden), så forventer han, at abonnementssalget i den vestlige verden (hvor et abonnement koster knap 85 kroner om måneden) "vil blive yderligere udfordret, når EA lancerer Star Wars The Old Republic MMO til december."

"Det er ikke nogen god trend, og især ikke når spillet udgør det økonomiske hovedgrundlag for virksomheden - deres mest profitable og omsætningsskabende forretning," siger Michael Pachter til Reuters.

Derudover påpeger han, at Blizzard også i høj grad er afhængig af franchises, der kan komme til at opleve samme spiller-træthed i fremtiden, og han nævner som eksempel Call of Duty, der har været usædvanligt populært, men "træerne vokser ikke ind i himlen," siger han.

Og indtil videre har brugerreaktionerne på spillet da også været negative på sider som Metacritic, hvor hovedanken mod spillet er, at Modern Warfare 3 dybest set er trist gammelt genbrug.

Activision Blizzards plan for at imødekomme abonnements-frafaldet? Den samme som tilbage i august: At udvikle mere indhold, helst med nok kompleksitet og comeback-appel til at undgå, at spil-veteranerne kaster et kort blik på det og derefter opsiger abonnementet hurtigt igen.

Næste nyhed for WoW bliver endnu en opdatering på indholdssiden, men under regnskabsmødet sagde administrerende direktør for Blizzard, Mike Morhaine (via Gamasutra):

"Det handler ikke om at gå ud og hente nye brugere - det et er en helt anden strategi. Men det driver engagementet i spillet, og på den måde kan det påvirke antallet af abonnenter, hvis vi gør det rigtigt, ligesom det med tiden vil drive vores winback, efterhånden som vores kunder fortæller andre om alt det indhold, de har glæde af."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere