Lego har besluttet at lukke sin digitale online-verden LEGO Universe.
Den danske koncern fortæller at det ikke har været muligt at tegne et tilfredsstillende antal betalende abonnementer. Det er derfor besluttet at lukke spillet fra 31. januar 2012.
Den hidtil største digitale satsning fra Lego blev lanceret i oktober sidste år.
Verdens børn og barnlige sjæle skulle lokkes ind i en helt ny online-verden, Lego Universe, der er bygget op som et klassisk MMOG (Massively Multiplayer Online Game).
Det er en genre, hvor World of Warcraft (WoW) suverænt indtager førstepladsen.
Men Lego Universe er ikke blevet en succes. Tværtimod.
Lego vil ikke fortælle, hvor mange der har betalt for spillet, men antallet af abonnenter er formentlig kun en brøkdel af WoW, der har næsten 12 millioner betalende brugere.
Gratisversion
Tidligere i år blev Lego Universe relanceret i en gratisversion.
Dermed var det ikke længere nødvendigt at købe en dvd for at spille Lego Universe. Spillet har siden været tilgængeligt som gratis digital download.
Spillet blev delt op i en gratis zone og en betalingsdel. For at få adgang til hele spillet skulle man betale 75 kroner i abonnement om måneden.
"I øjeblikket har vi næsten to millioner spillere i LegoUniverse, og vi får virkelig positiv feedback fra spillerne. Desværre har vi ikke været i stand til at skabe en tilfredsstillende forretningsmodel baseret på vores målgruppe af børn, og derfor har vi besluttet at lukke spillet," siger Jesper Vilstrup, direktør for Lego Universe.
Fiaskoen betyder dog ikke, at Lego -koncernen opgiver sine ambitioner om at drive en digital forretning.
I fremtiden er det hensigten yderligere at øge samarbejdet med partnere.
Lego Koncernen samarbejder i dag med TT Games og Warner Bros. Interactive Entertainment om videospil baseret på Lego.
Fremtidig ekspansion på det digitale område vil fortrinsvis være baseret på lignende partnerskaber.
"Udviklingen på det digitale område er fortsat et meget vigtigt element i vores strategi", siger Mads Nipper, der er executive vice president hos Lego.
Senest har Lego lanceret et produkt der kombinerer fysiske klodser og en iPhone-applikation, Life of George.
Lukningen af Lego Uiverse betyder, at 105 medarbejdere i udviklingsafdelingen i Louisville, Colorado, samt 10 medarbejdere i spillets marketingfunktion i Billund bliver afskediget.