Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC skifter 200.000 simkort og ingen blev sure

Kundeflugten udeblev fra Onfone, selvom alle kunderne skulle skifte simkort.

Flere danskere var Onfone-kunder ved udgangen af september end tre måneder tidligere.
 
TDC aflagde torsdag sit regnskab for årets tredje kvartal, og heraf fremgår det, at Onfones kundebase voksede med 19.000 kunder i juli, august og september.
 
Onfone har nu 213.000 mobilkunder.
 
"Mobilkunderne har fået et indtryk af, at Onfone er et sted, de henvender sig, hvis de vil have teleprodukter til den rigtige pris," siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.
 
Årets tredje kvartal var ellers udset til at blive meget svært for Onfone, fordi to forhold satte virksomheden under et gevaldigt pres.
 
Det ene pres kom fra Telenors lavprisselskaber BiBob og CBB samt 3's Oister, der har kørt med kampagnepriser.
 
Derudover har Onfone også skullet flytte alle sine kunder fra Telenors mobilnet til TDC's. I maj købte TDC Onfone, der havde lejet sig ind i Telenors net, for 300 millioner kroner, og efterfølgende igangsatte TDC flytningen af Onfone-kunder til sit eget net.
 
En manøvre, der krævede, at mere end 200.000 Onfone-kunders simkort skulle udskiftes.
 
Morten Imsgard er imponeret over, at TDC har gennemført flytningen uden svind i kundebasen.
 
"Det vidner om, at TDC har klaret flytningen ganske fornemt i et marked, der har været præget af ekstrem hård konkurrence fra de andre aktører, som gerne har villet gafle nogle af disse her Onfone-kunder, som skulle skifte simkort," siger Sydbank-analytikeren. 
 
Stærkt varemærke
TDC's køb af Onfone vakte stor opmærksomhed i branchen, da det blev afsløret i maj. Dengang lød det blandt andet fra aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets, at Telenor havde sovet i timen, fordi selskabet nu gik glip af en stor kunde i sit mobilnet.
 
Ifølge Morten Imsgard viser dagens regnskab fra TDC, at selskabet har fået et stærkt varemærke i Onfone.
 
"Selv under overflytningen har Onfone haft styrke nok i markedet til stadig at være til stede og faktisk vinde nogle kunder," siger han.

Computerworld har tidligere skrevet, at nogle kunder oplevede problemer i forbindelse med udskiftningen af simkort, men det har åbenbart ikke haft den store indflydelse.

Onfone udfylder hul hos TDC

TDC fremhæver i sin kvartalsrapport, at selskabet ser en tendens til, at mobilkunderne søger mod online-brands i stedet for de traditionelle operatørbrands ­­- det vil sige netværksoperatørerne 3, TDC, Telenor og Telia.
 
"I det lys er det endnu mere rigtigt af TDC at købe Onfone, for det breder paletten af subbrands endnu mere ud," vurderer Morten Imsgard.
 
Udover Onfone har TDC også onlinebrands, hvor kunderne selv tanker mobiltelefoni og sammensætter deres pakker, som M1, Unotel og Telmore.
 
TDC's koncerndirektør for privatforretningen, Anders Jensen, mener også, at Onfone kunne bidrage med noget til TDC-koncernen, som selskabet ikke havde i forvejen.
 
"Når jeg ser på min samlede portefølje på TDC's privatmarked, så er det her et ekstremt stærkt supplement til det, som vi har set med Telmore og M1," siger Anders Jensen.
 
Havde I ikke et varemærke i form af eksempelvis M1 i forvejen, der kunne udfylde den rolle?
 
"Nej, det synes jeg ikke. Hele det her med pakkestrukturen, som Onfone har bygget op, er en type af stærkt varemærke, som skaber sin egen struktur på markedet. Det har vi ikke set siden Telmore kom på markedet," svarer koncerndirektøren.
 
Anders Jensen fremhæver, at mobilpakker med taletid, sms, mms og data bliver associeret med Onfone, og derfor er det et stærkt varemærke i koncernens portefølje.

For nylig viste en rapport fra IT- og Telestyrelsen, at danskerne aldrig har skiftet mobilselskab så meget som fra juli sidste år til juni i år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere