Læs også:
Så er NemID's kodeviser klar
Sådan logger du på NemID med den nye nøgleviser
Kodemaskinen, der afløser papkortet med hemmelige koder til NemID, har været ventet med længsel af danskerne.
I hvert fald hvis man skal tro salgstallene.
Kodegeneratoren blev første gange sat til salg mandag den 24. oktober, og allerede onsdag aften var der solgt 8.700 stykker.
Det oplyser DanID, der er firmaet bag løsningen.
Bedre brugervenlighed
Det papkort, som løsningen oprindelig blev lanceret med, har da heller ikke fået ret mange rosende ord med på vejen.
Ifølge en ekspert er brugervenligheden da også lav i forbindelse med papkortet.
"Høj sikkerhed skubber ofte brugervenligheden i baggrunden," har Thomas Visby Snitker, der er brugervenlighedsekspert, tidligere vurderet overfor Computerworld.
"Derfor er udfordringen for DanID, at selskabet skal have brugerne til at acceptere løsningen og dens formål. Når brugerne har gjort det, kan de se en fordel, og er derved klar til at yde en ekstra indsats som at anvende et super upraktisk kodekort," sagde han.
Det ser dog ud til at være lykkedes.
3,4 millioner danskere har i dag en NemID, og salget af kodegeneratorer går altså strygende her fra begyndelsen.
Læs også:
Så er NemID's kodeviser klar