Du kender muligvis ikke virksomheden SuperGros af navn, men du kender sikkert de mange dagligvarebutikker, som grossisten leverer til; Kiwi, Spar, SuperBest og flere andre.
Som dagligvareleverandør til over 2.300 selvstændige købmænd, der alle har egne og meget forskellige it-systemer, var det noget af en udfordring.
Det fortalte it-chef Kristian Lilholm på Top 100-konferencen, hvor også Danmarks bedste it-virksomhed blev kåret.
Skift til skyen
SuperGros ønskede at samle de mange købmænds forskellige it-systemer til en fælles cloud-løsning. Valget faldt på Microsoft-løsningen Office 365, efter at SuperGros også havde flirtet med Google Apps.
Egentligt mente Kristian Lilholm, at Google havde det bedste produkt, men Microsoft udviste væsentligt mere forretningsforståelse overfor SuperGros, hvilket fik ham til at vurdere, at Office 365 var den mest langsigtede løsning.
Skiftet fra 12 forskellige mailsystemer og andre hjemmestrikkede løsninger har betydet en årlig besparelse af it-driften på 70 procent, fortalte it-chefen.
Der har dog været bump på vejen, som da Microsoft ikke understøttede fax, hvilket stadig er en vigtig teknologi for de mange købmænd, når de skal kommunikere med Fødevarestyrelsen.
Læs mere: Alt om Top 100 2011.