Torben Bonde, it-chef hos Vestas, var en af talerne på dagens Top 100-konference, hvor Danmarks bedste it-virksomhed blev kåret.
I juni vandt han selv titlen som Årets CIO - altså landets bedste it-chef.
Derfor var der spidse ører på de mange fremmødte it-leverandørere, da Torben Bonde forklarede spillereglerne for virksomheder, der gør sig forhåbninger om at lave en aftale med vindmøllegiganten.
Vestas har 21.000 medarbejdere i 80 lande, der bruger 19.000 pc'ere og bærbare computere, og så har virksomheden den tredjestørste kommercielle supercomputer i verden, der bruges til at udregne vindforhold.
Et ægteskab
Torben Bonde fortæller forsamlingen, at næsten halvdelen af hans omkostninger går til eksterne leverandører og samarbejdspartnere. Derfor er et tæt samarbejde nødvendigt.
"Der er i virkeligheden tale om et ægteskab," siger han og lægger vægt på nøgleord som forståelse, interesse og tilgivelsesevne.
"Virksomhederne skal kende os. Jeg fik for eksempel et brev, hvor nogen ville hjælpe os med at skifte fra XAL til Dynamics. Interessant, men vi har ikke kørt XAL siden 2001. Virksomhederne skal gøre deres hjemmearbejde," slår Torben Bonde fast.
Han fortæller også, at han ikke gider at modtage mails og breve, der ikke er målrettet til ham eller virker sjuskede.
"Især ikke, hvis de ikke kan stave mit navn og staver Bonde med et 'u'," siger han bestemt.
Det må du aldrig gøre
Du skal heller ikke sende alle mulige spørgeskemaer og undersøgelser til Vestas, for den slags har de ikke tid til, siger Torben Bonde.
Derfor vil han heller ikke deltage i møder, bare fordi din administrerende direktør er i byen.
Du skal heller ikke ringe rundt til hele Vestas-koncernen for at sælge dit budskab - hold dig til kontaktpersonen.
Det forventer Vestas
Torben Bonde forklarer, at følgende er det vigtigste, hvis en virksomhed ønsker at indgå en aftale:
Der skal være tale om et langt forhold med gensidig respekt.
"Vi skal også behandle leverandørerne ordentligt og ikke spille Karl Smart over for dem", siger Torben Bonde, som gerne irettesætter medarbejdere, der ikke behandler samarbejdspartnere pænt.
Desuden er det vigtigt for Vestas, at virksomheden får adgang til de rigtige mennesker, og at både kvalitet og pris skal være rigtige.
"Vi vil også hellere have, at I siger nej, end at vi får jer lokket ud i et eller andet, I ikke kan klare," siger it-chefen til de mange fremmødte.
Læs mere: Alt om Top 100 2011. Siden opdateres løbende.