Politi erkender lav prioritet til dankortsvindel

Dankortssvindel for små beløb prioriteres lavt af politiet. Derfor er onlineforhandlere lette ofre for kortsvindlere, der platter for små beløb.

Forhandlerne fører en ensom kamp mod kortsvindlere på nettet og føler sig overset af den udøvende magt. De onlineforhandlere, som CRN har talt med, fortæller om et politi, der ikke virker interesseret i at efterforske anmeldelser. Det får forhandlerne til at kritisere politiet for at krænke forhandlernes følelse af retfærdighed.

»Det er et spørgsmål om prioritet, og ofte er det sager om små beløb, som ikke kommer øverst i bunken, i forhold til foreksempel vold eller en sag om organiseret svindel til flere millioner kroner,« siger vicepolitiinspektør Jens Møller fra Midt- og Vestsjællands Politi, der udtaler sig generelt om efterforskningen af dankortsvindel.

Den lave prioriering har blandt andet ramt Mikkel Aagaard, der er direktør i Dansk Datasalg i Aalborg. Han har oplevet at blive holdt hen med snak, når han har anmeldt kortsvindel til politiet og har fået at vide, at han ikke skal regne med at sagen bliver efterforsket.

»10.000 kroner er kun en bagatel for dem,« siger Mikkel Aagaard.

Kortsvindel er ifølge Morten Duch, der er formand for Foreningen af Online It-forhandlere, FOIF et stærkt frustrerende problem hele vejen rundt hos FOIF-medlemmerne, og formanden er harm over at forhandlerne står med aben selv. Han kritiserer politiet for ikke at være opgaven voksen med at efterforske svindlen.

»Politiet beder os om at lade være med at anmelde svindlen, fordi de alligevel ikke har tid til at efterforske sagen. Det krænker vores retsbevidsthed,« siger Morten Duch, der er formand for Foreningen af Online It-forhandlere, FOIF.

Ikke alene politiets passivitet, men også manglende samarbejde rammer forhandlerne, der bliver dobbelt svigtet i sager om kortsvindel. Kortspærring bliver ikke koordineret mellem PBS og den udøvende magt. Når politiet får en anmeldelse om et stjålet eller misbrugt kort, går der ikke automatisk besked videre til PBS. I stedet må kortets ejermand selv huske at spærre kortet hos sin bank eller PBS.

»Det er kortholderens ansvar at spærre sit kort,« siger PBS’ pressechef Søren Winge, der håber at politiet opfordrer kortejerne til selv at melde kortsvindlen til bank eller PBS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere