En ny model for prisudregning hos edbpriser.dk skal fra nytår få forhandlerne til at betale for hvert enkelt klik. Det nye tiltag skaber modvilje hos flere forhandlere, som CRN har talt med. En anonym forhandler, som annoncerer hos edbpriser.dk, betegner de nye priser som »groteske«, da han fremover skal betale en flerdobbelt pris for samme annoncering.
Indehaver Peter Søe fra Computerland har allerede taget sin beslutning, efter han i sidste uge fik besked om de nye priser. Han synes, de nye priser er for høje og har valgt at droppe edpriser som annonceplads.
»Vi får ikke mere for de penge, så det er vi ikke villige til at betale,« siger Peter Søe.
Uforudsigelig
Hidtil har forhandlerne betalt for antallet af visninger på prisportalen, men fremover skal forhandlerne betale op til halvanden krone hver gang en kunde klikker på de annoncerede priser. De nye priser fra edbpriser har også været oppe at vende hos Foreningen af Online IT Forhandlere, FOIF. Bestyrelsesformand Morten Duch fortæller, at flere medlemmer vurderer, at de fra nytår skal betale mere for at annoncere hos edbpriser.dk. Det giver ham en frygt for, at de nye priser generelt vil gøre det dyrere for forhandlerne.
»Det vil i hvert fald gøre det mindre forudsigeligt, hvor meget man skal betale hver måned,« siger Morten Duch.
De nye priser varierer for forskellige produktgrupper. Et klik på et softwareprodukt koster 50 øre, mens en forhandler skal betale halvanden krone for hver gang en kunde klikker på en computerpris. Det sammenligner FOIF-formanden med klikpriserne hos de to andre store prisportaler, Kelkoo og Pricerunner.
»Jeg synes, det er lidt højt, for en forhandler kan godt få mange døde kliks,« siger Morten Duch.