Mailen lignede til forveksling de nyhedsbreve, som ITbutikken selv udsender. Overskriften var identitisk, og afsenderadressen meget tæt på den rigtige.
Men det var ikke et nyhedsbrev fra ITbutikken, der sælger computerudstyr på internet, som tusinder af danskere modtog i går, tirsdag. De fik i stedet et eksemplar af Bugbear-ormen.
Tillidstab
Direktøren for ITbutikken, Peter Sunesen, er ærgelig over mailen.
- Det er klart, at folk åbner en mail, der ser ud til at komme fra os. Vores kunder ved, at vi tager sikkerheden seriøst, og aldrig ville udsende en mail, der indeholder virus. Jeg frygter, at vores kunder kan tabe tilliden til os, siger direktøren.
Peter Sunesen kan ikke sige, om det drejer om et bevidst angreb med det formål at skade ITbutikken, eller om Bugbear-ormen selv har sammensat den famøse mail ud fra gamle mails på en inficeret pc.
Han oplyser, at mailen er røget ud til tilfældige mennesker, deriblandt en del af de kunder, som har bedt om at modtage nyhedsbreve. Alle kunder på ITbutikkens mailingliste har modtaget en mail med en advarsel om ikke at åbne mailen, men blot at smide den i papirkurven.
- Men vi kan jo ikke bare begynde at sende mails til gud og hvermand. Det betyder, at det er praktisk umuligt at fortælle alle modtagere, at det ikke var os, der stod bag den famøse mail, siger Peter Sunesen.
- Vi kan udelukke, at det er vores mailingliste, der er faldet i hænderne på de forkerte. Det er kun et udsnit af vores kunder, der har modtaget mailen, tilføjer han.
Direktøren fortæller, at ITbutikken har modtaget mellem 50 og 100 klager over mailen. Nogle har været meget vrede, og butikken er blevet truet med politianmeldelse og erstatningskrav.
Sendt via privat ADSL
ITbutikken blev opmærksom på problemet, da de vrede mennesker begyndte at henvende sig. Hoveddelen af mailene var sendt gennem en privat Tiscalis-kunde ADSL-forbindelse. Hans egen pc var inficeret med Bugbear-virussen. Også alle andre eksemplarer af virus-mailen er sendt gennem Tiscalis servere.
Tiscali lukkede midlertidigt linien til den uheldige kunde og gjorde ham opmærksom på problemet.
Derefter er ITbutikken gået på jagt efter den oprindelige mail, og det spor ender blindt på Københavns Rådhus. ITbutikken har ikke tænkt sig at foretage sig noget over for kommunen.
- Det er jo ikke sikkert, at den oprindelige mail stammer fra Københavns Rådhus. Det er mere sandsynligt, at den oprindelige afsender har sløret sporet ved at sende mailen via rådhuset, siger Peter Sunesen.