De såkaldte QR-koder er stregkoder, som mange mobiltelefoner kan genkende og omdanne til links på nettet.
Især i Japan har teknikken fået fat i brugerne, som for eksempel kan bruge stregkoderne til at betale for offentlig transport.
Men de fleste steder i Europa er teknikken stadig i sin vorden. Men det kan Pet Shop Boys måske være med til at ændre på.
En af deres seneste musikvideoer består nemlig udelukkende af bevægelige QR-koder, der på den måde danner levende billeder. Når man ser videoen "Integral", kan man standse den 2200 vilkårlige steder, hvor skærmen bliver til en QR-kode, der kan sende seeren videre til en hjemmeside - hvis man altså fotograferer symbolet med sin telefon. I Pet Shop Boys' tilfælde havner man på en side, der debatterer overvågningssamfundet.
Manden bag videoen, Tom Roope, var for nylig i København for at præsentere flere eksempler på interaktiv markedsføring hos designbureauet e-Types.
Ifølge Roope er videoen bare et enkelt eksempel på, at markedsføring i stadigt højere grad bliver nødt til at smelte sammen på tværs af platforme og på brugernes betingelser.
For eksempel har hans firma solgt en løsning til den store engelske tøjkæde Topshop, der gør det muligt at abonnere på rss-feeds fra forretningen - udelukkende med de nyeste varer.
Hvis en mobiltelefon skal genkende QR-koderne, skal et specielt program installeres. Danske TDC lancerede for nylig ScanLife, der kan genkende koderne.