Der står fortsat Nokia på mere end hver tredje mobiltelefon, der bliver solgt på verdensplan. Men en række asiatiske producenter er begyndt at æde af gigantens markedsandel.
Nokias markedsandel faldt fra 36,2 procent i fjerde kvartal sidste år til 35 procent i første kvartal i år, viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet Gartner.
Til gengæld er salget af mobiltelefoner steget med 18 procent i forhold til første kvartal sidste år.
Ifølge Gartner er det hovedsageligt de meget billige asiatiske mobiltelefoner, der har solgt overraskende godt især i Kina og Vesteuropa.
Tocifret vækst
Der blev solgt knap 113 millioner mobiltelefoner i årets første tre måneder. På den baggrund er analytikerne hos Gartner optimistiske og forventer, at markedet vil opleve tocifret vækst i år.
Japansk-svenske Sony-Ericsson har fortsat svært ved at fastholde sin markedsandel, der i første kvartal faldt til 4,8 procent og er dermed tæt på ikke længere at være blandt de fem mest populære mærker.
De sydkoreanske producenter Samsung og LG Electronics har lagt pres på de europæiske og amerikanske producenter.
Både Nokia, Motorola, Sony-Ericsson og Siemens har tabt markedsandele, mens sydkoreanerne har forøget deres.
Motorola er fortsat verdens næststørste producent, men selskabets markedsandel faldt fra 16,9 procent til 14,7 procent.
Dermed halede listens nummer tre, Samsung, ind på den amerikanske producent, da Samsungs andel voksede fra 9,3 procent til 10,5 procent.
LG er med en markedsandel, der voksede til 4,5 procent tæt på at indhente Sony-Ericsson og en placering i top fem.
Tyske Siemens måtte ligeledes se sin markedsandel svinde ind fra 8,2 procent til 7,6 procent.