Det danske portaleventyr Jubii er slut for de to tilbageværende stiftere, marketingdirektør Martin Thorborg og administrerende direktør Henrik Sørensen.
Begge har sagt op og forlader Jubii med udgangen af august.
Ifølge Martin Thorborg er årsagen til de to stifteres exit, at arbejdet er blevet for kedeligt.
- Alle ved, at vi er iværksættertyper, der hellere vil arbejde med de store linier frem for at optimere forretningsprocesser i detaljen, siger han.
Fældede en tåre
Han og den administrerende direktør lod bomben falde ad to omgange.
Først blev cheferne i Jubiis moderselskab, Lycos Europe, informeret på en videokonference onsdag morgen, og senere på dagen blev de 150 ansatte kaldt sammen.
- Der havde været lidt rygter om, at Henrik måske ville sige op, men det har der været før, uden at der var hold i det. Derfor kom det som en overraskelse, både for kollegerne og for cheferne i Lycos, siger Martin Thorborg.
Aftalen med Lycos er, at de to skal bruge overgangsfasen på at finde en ny administrerende direktør, og selv om deres officielle opsigelsesvarsel er på en måned, bliver de og hjælper til med at få forretningen overdraget, lover Thorborg.
- Det er yderst udramatisk, og der bliver ikke smækket med døren. Selvfølgelig blev vores chef ikke glad for meldingen, og jeg fældede da også selv en tåre, da medarbejderne rejste sig og klappede, fortæller han.
Spansk-tyske Terra Lycos betalte i september 2000 lidt over fem milliarder kroner i aktier for aktiviteterne i den svenske Spray-koncern, der inden da havde købt Jubii.
Fugtige kældre og lange arbejdstider
Det svarede dengang til, at de tre stiftere fik et større trecifret millionbeløb ud af handlen, men siden er deres aktieposter faldet i værdi.
- Vi har nok til at starte et nyt interneteventyr op fra bunden uden eksterne investorer. Og det vil vi gøre, når vi lige har holdt lidt ferie. Vi har planer, og det bliver noget med fugtige kælderrum og lange arbejdstider. Ikke noget med at brænde en masse millioner af på flotte kontorer for så at fyre, når pengene er brugt op, siger Thorborg.
Desuden planlægger de to at få sat deres foredragsvirksomhed i system.
Begge beholder en delvis tilknytning til Jubii. Henrik Sørensen bliver ekstern konsulent, som den nye direktør kan trække på, og Martin Thorborg fortsætter som bestyrelsesmedlem.