Når man er i udlandet, risikerer man, at mobilen suger løs på det mobile internet, hvis man glemmer af slå automatisk hentning af e-mail, podcast og så videre fra.
Derfor kunne det være en god idé med automatisk forbrugskontrol på mobilen, når man krydser den danske grænse.
Regning på 10.000 kroner
Mandag indførte Teila netop en automatisk forbrugsgrænse på for eksempel indholdstakserede SMS'er og spærring af indholds- og betalingstjenester.
Telia har derimod ikke planer om at lave en lignende sikring, når det gælder dataforbrug i udlandet, selvom de lige har haft en sag med en iPhone-bruger, der uforvarende kom til at bruge data i udlandet for 10.000 kroner.
Telia afviser at skulle have en del af ansvaret i den sag og afviser helt at tale om sagen, skriver Politiken.dk.
Ansvaret ligger hos den enkelte kunde
Jesper Korsskov, produkt- og marketingdirektør i Telia, siger til Politiken.dk, at det er op til den enkelte bruger at finde ud af, hvad man har brug for, fordi vi har meget forskellige behov, når det gælder dataforbrug i udlandet.
Kunder, der rejser meget i udlandet, vil ”bestemt ikke tage godt imod et operatørsat loft på deres forbrug”, lyder det fra Korsskov.
I forbindelse med lanceringen af loftet er Telia blevet kritiseret for at undlade at oplyse om en en potentielt kostbar ændring i afregningsýstemet for datatrafik, hvor hver enkelt logon på nettet koster minimum 100KB.