Lenovos salg til svenske privatkunder har vist sig at være en svær nød at knække.
For mens den kinesiske pc-producent tilbage i slutningen af 2009 begyndte forbrugersatsningen på den anden side af Øresund, glimter gennembruddet ved sit fravær.
Det fortæller flere distributører og forhandlere til den svenske netavis it24.
»Der har ikke været solgt nogen store mængder,« fortæller Tech Datas svenske salgsdirektør Arnold Dekker, der har arbejdet med Lenovos produkter i det forgangne år.
»Forbruger- og detailhandel er et helt andet marked end Lenovos traditionelle, det vil sige erhvervsmarkedet. Vil Lenovo lykkes, bliver de nødt til at få en organisation, der tager fat på markedet på samme måde som HP, Acer, Asus og Apple,« fortsætter han.
Hos den svenske forhandler Gandalf har man også mærket udfordringerne, og selv om man indledte et samarbejde med Lenovo i efteråret 2009 er producentens forbrugsvarer atter pillet af hylderne.
»Det var svært. Vi troede, at det ville være ”a walk in the park” på grund af Lenovos styrke på erhvervsmarkedet,« siger Gandalfs salgschef Tommy Hallberg og fortsætter:
»Hvis et produkt skal lykkes hos forbrugerne, bliver det nødt til at differentiere sig på ydeevne, design, pris eller markedsføring,« siger han og angiver producentens mangel på markedsføring som hovedproblemet og kalder ligefrem markedsføringsindsatsen for »ikke-eksisterende«.
Lenovos svenske direktør Bo Dahg mener anderledes, at det er de ydre økonomiske omstændigheder, der har sat en dæmper på planerne.
»Vi lavede et bevidst valg om ikke at køre med fuld fart derudaf,« siger han og afviser at se det manglende salgsgennembrud som en fiasko.
»I 2009 var verden midt i en finanskrise, så kun en tåbe ville satse på en stor lancering på det tidspunkt,« siger han nu, mens han var mere optimistisk ved forbrugerlanceringen i slutningen af 2009.
»Det tager omkring ni måneder til et år før vores nye forbrugerlinje er rullet ud i Sverige, men så er vi også repræsenteret med en bred vifte af forbrugerprodukter,« sagde Bo Dahg dengang til it24.
Nu satser producenten på en mere langsigtet strategi.
»Vi er lykkedes med at udvide distributionen gennem et større antal af forhandlere. Vi investerer langsigtet og har tænkt os at blive på markedet i lang tid. Vi vil hellere tænke langsigtet end på dagen i morgen,« lyder det fra den svenske Lenovo-direktør.