Tre kroner og 12 øre. Pr. bruger. Pr. år. Så lav er prisen, når DanID sælger sin log-on-tjeneste NemID til internt brug i danske virksomheder.
Prisen er inklusive support, og den er et meget langt stykke under de priser, som virksomhederne ellers skal betale for tjenester, der kan lade medarbejdere tilgå virksomhedens servere hjemmefra på en sikker måde. Dermed underbyder det delvist offentligt finansierede DanID markedet for sikkerhedsløsninger – til stor irritation for de firmaer, der lever af at sælge log-on-løsninger.
”Det bliver helt sikkert sværere at tjene penge og få råd til at udvikle nye produkter på dette marked, når NemID er ude med så lave priser,” siger Lars Juul, salgsdirektør i SEC Datacom, der er distributør af it-sikkerhedsløsninger fra blandt andre RSA og Vasco på det danske marked.
Han mener, at NemID med de lave priser vil erodere prisniveauet på markedet.
Ifølge salgsdirektøren kan selskabet allerede i dag mærke, hvordan NemIDs tilbud til virksomhederne er med til at presse prisniveauet.
”Det er svært at konkurrere med noget, der er finansieret af det offentlige. Men jeg er sikker på, at der vil være et marked fremover, for NemID er ikke en optimal løsning. Mange virksomheder har begrænset tillid til systemet efter pressens skriverier om brugernes problemer med NemID, ” siger Lars Juul.
Omtrent samme melding kommer fra SMS Passcodes direktør David Hald.
”Vi er selvfølgelig lidt bitre over, at vi skal ligge og battle med et sådant projekt, der oven i købet er finansieret af vores egne skattekroner. Vi kommer ikke ned på 3,12 kroner pr. bruger. Men vi kan nu alligevel godt konkurrere med NemID,” siger han.
Vælger en virksomhed at bruge NemID som internt login-system, skal den først i gang med at skabe integration til de forskellige relevante teknologi-platforme, hvilket i nogle tilfælde kan blive en relativ bekostelig affære.
Hos SMS Passcode peger man desuden på, at sikkerheden i NemID efter konkurrentens mening ikke er i top, at supporten kan være yderst problematisk og at de lovede softwareversioner af nøglekortet, som skulle dukke op senere i år, ifølge markedets erfaringer kan blive en bøvlet affære sammenlignet med koder sendt som sms.
”Vi er da irriteret over, at skulle konkurrere med en meget udskældt løsning, der kun har succes grundet statsstøtte og et offentligt mandat. Specielt når løsningen er forbundet med en række sikkerhedsmæssige problemer, som hvis kortet fotokopieres normalt eller via et overvågningskamera, den centrale adgangsløsning kompromitteres osv. Vores er fuldt firewall-beskyttet og understøtter alle de moderne loginsystemer, og det er en tryghed mange ønsker,” siger Lars Barthold Nielsen, der er kommerciel direktør i SMS Passcode.
Formidabel konkurrent
Men selv om SMS Passcode har stor succes i udlandet, er selskabet oppe mod en konkurrent på det danske marked, som kun bliver større og mere formidabel som tiden går.
Danske virksomheder skal i løbet af det kommende år i gang med at implementere NemID som adgangsmetode til det offentlige. Og de vil sandsynligvis skulle tage ordet ”skal” fuldstændigt bogstaveligt.
Sandsynligheden taler nemlig for, at det lige frem bliver et lovkrav, at firmaerne skal kommunikere med det offentlige ved hjælp af NemID.
"Der er en klar ambition om, at alle virksomheder i 2012 skal kunne kommunikere digitalt med det offentlige. I modsætning til situationen for borgerne vil man kunne lægge større pres på virksomhederne. Det kræver naturligvis, at lovgivningen er på plads, og det er op til de ansvarlige myndigheder at lovgive om anvendelse af digital kommunikation for virksomheder, herunder anvendelse af NemID eller en anden digital signatur, der er teknisk og sikkerhedsmæssigt kompatibel med NemID," siger Palle H. Sørensen, der er centerleder i IT og Telestyrelsens digitaliseringscenter.
Udviklingen af NemID Erhverv, som virksomhederne skal benytte til kontakten med det offentlige, vil efter en mindre forsinkelse blive igangsat i marts og forventes færdig senere i år.
Ved siden af NemID Erhverv og NemID til borgerne vil det bank-ejede DanID forsøge at øge sine indtægter ved at sælge NemID som intern log-on-løsning i virksomhederne.
Skal erstatte VPN
ComON har spurgt DanIDs kommunikationschef Jette Knudsen om hvor højt ambitionsniveauet for den forretning ligger.
Svaret begrænses af, at DanID ikke vil oplyse tal fra sit budget. Jette Knudsen fortæller dog, at det er en seriøs forretning, som skal skaffe indkomst til DanID. Sidste år solgte man NemID som log-on-løsning til omkring 100 virksomheder. Målet er at nå det samme antal i år.
”Målet er, at få virksomhederne til at bruge NemID i stedet for VPN tokens. Vi har en salgsafdeling, der kontakter virksomhederne, og målet er at få en indtægtsgivende virksomhed,” fortæller hun.
Med den tvungne brug af NemID som virksomhedens log-on til det offentlige, og med det frivillige men reelt ligeså påtvungene brug af NemID for private, samt DanIDs markedsføring af NemID som en ultra billig erstatning for andre log-on-løsninger, som virksomhederne anvender internt, så er der lagt på til en temmelig stor indflydelse på markedet for sikkerhedsløsninger.
Med lovgivningen, det offentlige og en enig bank-sektor bag sig bliver den store markedsdominans ret nem at nå for NemID – og temmelig svær at matche for alle andre.