Et nyt partnerprogram hos sikkerhedsproducenten Symantec skal skabe større tydelighed om hvilke forhandlere der er gode til de enkelte fagområder. Fremover kan forhandlere træne sig i emner som SMB, »end point-management« og forebyggelse af datatab og sikre sig status som løsningsspecialist. Det vil give kontante fordele til de udnævnte partnere.
»De vil blive belønnet med bedre vilkår, hvor kick-backs er det væsentlige,« siger nordisk direktør Jan Skelbæk.
Hidtil har Symantecs forhandlere være rangordnet som enten platin, guld, sølv eller registreret partner afhængig af antallet certificeringer, salgsvolumen og markedsføringsindsats. Den skelnen giver dog ikke nok klarhed over hvilke forhandlere, der har hvilke kompetencer, forklarer Jan Skelbæk.
»Certificeringerne har hele tiden været der, men nu vil vi i højere grad sige til forhandlerne, at de skal specialisere sig,« siger Symantecs nordiske direktør.
Den første forhandler, Ezenta er allerede udnævnt til løsningsspecialist på datatab og Jan Skelbæk regner med at endnu en forhandler også skal være datatabs-specialist. Mens det er nok med to datatabs-specialister, håber han, at så mange forhandlere vil lade deres ansatte træne på områderne SMB og end point-management.
»Markedet er bredt, så jo flere forhandlere der er, jo bedre,« siger Jan Skelbæk.