Der er for alvor ved at komme gang i salget af 3G-telefoner og tilhørende tjenester i Japan.
Selskaberne NTT DoCoMo og KDDI, der er de to største mobiloperatører i landet, har begge to fået milliardoverskud på driften i det regnskabsår, der sluttede med udgangen af marts, skriver Financial Times.
Efter at have lidt under massive afskrivninger på investeringer uden for Asien og en meget langsommere udbredelse af 3G-telefonerne end forventet, ser det ud til, at japanerne har taget næste generations mobiltelefoni til sig.
Kundebase runder millionen
DoCoMos 3G-abonnement, der hedder FOMA, blev lanceret i oktober 2001, men det gik hurtigt op for topledelsen, at forventningerne om 1,38 millioner kunder inden udgangen af marts 2003 var urealistisk.
Derfor sænkede selskabet forventningerne drastisk til kun 320.000. Men i marts alene har over 138.000 kunder købt et abonnement, og dermed spår DoCoMo igen, at kundebasen runder millionen inden udgangen af regnskabsåret.
DoCoMo sikrede sig et ordinært driftsoverskud på 11,7 milliarder kroner mod et underskud på 6,4 året før.
I indeværende år forventer selskabet at tjene hele 34,1 milliarder kroner, eller tre gange så meget som året før. Den vurdering ligger ifølge Financial Times dog over analytikernes.
Flere kunder - færre penge
Konkurrenten på det japanske marked, KDDI, der er lillebror rent omsætningsmæssigt, har fået 6,8 millioner abonnenter i det forgangne år, hvilket er langt mere end storebror.
KDDI er dog ikke helt så rentabel som DoCoMo, men det blev alligevel til et driftsoverskud på 3,2 milliarder kroner ud af en omsætning på 154 milliarder kroner. Året før landede KDDIs overskud på beskedne 700 millioner kroner, oplyser avisen.