Aviser er skuffede over Apple

Medier mødtes i sidste uge for at diskutere Apples nye betingelser. De er frustrerede, men håber at Apple kommer på bedre tanker.

"Frustreret, optimistisk, realistisk, uafklaret..."

Sådan er overskriften i en samlet udmelding fra de medier, der i sidste uge var samlet i London for at diskutere Apples nye priser og betingelser. De 60 medlemmer af brancheforeningen INMA, deriblandt en repræsentant fra danske Morgenavisen Jyllands-Posten, har samlet deres tanker i dette dokument.

Branchen er frustreret, fordi Apple stadig kun har udmeldt sine planer i en pressemeddelelse. Der er mange uklarheder i den kortfattede udmelding fra Steve Jobs tidligere på ugen.

De samme medier er dog også optimistiske, fordi iPad'en blot har skabt den første succesfulde markedsplads til tabletindhold. Der vil forhåbentlig komme mange andre.

Men de er realistiske og siger, at de ikke vil forlade Apple markedsplads, fordi det er der, at kunder er i øjeblikket.

Men avishusene sidder trods alt tilbage med en uafklaret og usikker følelse, fordi de forhandler med den pt største spiller på markedet. Apple.

Platformen er for dyr

Mødet var sat i verden for at diskutere Apples beslutninger, men også for at overveje alternative betalingsmodeller på andre platforme og muligheden for at omgå Apple og andre mellemmænd, som vil redigere i det indhold, aviserne publicerer. For eksempel ved at fokusere på HTML5 i stedet for apps.

De deltagende personer er taget hjem med fire punkter, som der især skal fokuseres på i fremtiden. For det første i forhold til censur. Her vil brancheforeningen opfordre Apple til at lempe sin censur og sidestille sine betingelser med den ytringsfrihed, som findes i de europæiske stater. Et punkt der blandt andet har holdt Ekstra Bladets Side 9-pige væk fra iPad'en

For det andet vil foreningen opfordre Apple og de andre teknologivirksomheder til at skabe åbenhed omkring krav og platforme. Hvis der kan skabes enighed om anvendte frameworks, så vil det kunne gøres hurtigere og biligere at udvikle nye digitale medier.

Et trejde punkt er, at medierne forventer en direkte relation til kunderne (deres kontaktinformationer, demografi osv.), selv om Apple eller andre selskaber træder ind som mellemmænd.

Et sidste punkt er et krav om en fair fordeling af indtægten. Apple bør have respekt for, at markedet stadig er i sin vorden:

"Vores virksomheder har simpelthen ikke råd til at investere i ny teknologi, nye produkter eller services, når selve platformen kræver 30 procent af indtægten. I Europa kan det reelt betyde en andel på 50 procent efter skat."

På mødet blev både Apple og Google dog også rost af mediemændene som forgangsmænd i forhold til at skabe gode forbrugeroplevelser. Noget som branchen gerne vil lære af.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere