Dell Computers har indledt en servicekampagne, der skal erstatte omkring 20.000 bundkort i en række Inspiron Notebooks.
Fejlen i bundkortene, der findes i Inspiron 2650-modeller bygget mellem november og midten af december 2002, kan få computeren til at gå ned og gøre det umuligt at tænde den igen.
Det er langt fra første gang, Dell tilbagekalder hardware, der ikke virker efter hensigten, skriver Cnet.
I 2001 måtte selskabet skifte 284.000 batterier i bærbare computere, efter det kom frem, at der var gået ild i mindst en af computerne. Året forinden skiftede Dell hukommelsesmoduler i mellem 200.000 og 400.000 computere.
Men denne gang er fremgangsmetoden en anden. Frem for at bede kunderne om at sende deres fejlramte computere til selskabet, vil Dell selv sende teknikere ud til samtlige kunder, der har en model fra den periode.
Den proces kan komme til at koste Dell dyrt, men ifølge IDC-analytiker Roger Kay er den udgift hurtig tjent ind igen.
- Udskiftningen giver Dell mulighed for at demonstrere servicekvaliteter over for kunderne, og selv om det er pinefuldt, er det ikke noget, der kommer til at give Dell finansielle buler, oplyser han til Cnet.