Først frygtede softwareforhandlerne, at ASP-bølgen skulle skylle uden om dem. Der var dog - viste det sig - blot tale om et skvulp, som næsten ikke var til at få øje på. ASP-leverandørerne forsvandt næsten ligeså hurtigt, som de opstod.
Men nu er der igen grund til, at tage ASP-konceptet alvorligt. TDC Tele Danmarks nye satsning, eDesk, der er rettet mod SMB-markedet kan meget vel blive gennembruddet for udlejning af software herhjemme. Tele Danmark har nemlig så meget nærhed i forhold til kunderne, at de vil kunne drives til seriøst at overveje denne forretningsmodel.
Styrken i Tele Danmarks koncept er sammenkoblingen af Microsofts Office-pakke, ADSL, sikkerhed og hotline. Det kan være en attraktiv pakke for små og mellemstore virksomheder, der ikke har ressourcer til at foretage den overvågning af deres IT-system, som er nødvendig i dag.
Hvis virksomheder i stort tal vælger at købe denne løsning, mister mange forhandlere ikke blot en del af deres software-indtjening. De mister også en kontaktmulighed til kunden. Og de mister den support og service, som altid følger med, når software og netværk skal spille sammen hver dag.
Spørgsmålet er så, om kunderne virkelig vælger Tele Danmark-løsningen. For selv om eDesk-pakken umiddelbart er attraktiv, har de små danske IT-forhandlere flere muligheder for modtræk. Først og fremmest er det spørgsmålet, om telefoniudbyderen har den nødvendige kundekontakt, når det kommer til stykket. Små virksomheder og deres særlige behov har aldrig været Tele Danmarks stærke side.
Dertil kommer, at man som forhandler bedre kan analysere kundens samlede behov, og at man altid kan opgradere kontakten, hvis der er trusler fra fjerne konkurrenter.
SMB-forhandlere generelt slipper dog ikke fra at forholde sig mere konkret til ASP-fænomenet, nu hvor Tele Danmark går på banen. Uformelle sammenslutninger mellem forhandlere omkring et fælles ASP-koncept kunne måske være den løsning, der tager luften ud af eDesk.