Da de statslige eneaftaler på kopi og print blev offentliggjort tilbage i oktober sidste år, sagde Martin Rahbek, direktør for Konica Minolta, at han ville starte en priskrig og underbyde ene-aftalerne for at forsvare sin position på markedet.
For nylig kom det frem, at priserne på eneaftalerne ikke bare er lave, men ekstremt lave. Topnordic kan således sælge HP-printere til det offentlige til priser, som er under halvdelen af konkurrenternes kostpris.
»Jo, der er svært at stille noget op mod de priser. Men ingen af os andre udbydere har råd til at lade HP overtage det offentlige marked 100 procent. Vi bliver nødt til at tage kampen op - og foretage de investeringer, som er nødvendige, for at vi ikke slipper taget i det offentlige marked, siger Martin Rahbek.
Sidste år havde Konica Minolta en tredjedel af alle kommuner som sine kunder samt en hel del statslige kunder. De statslige må ifølge et direktiv fra Finansminsteriete kun købe print og kopi på eneaftalerne, så her mister Konica Minolta alle sine kunder og hele sin omsætning. Billedet er mere uklart på den kommunale front. Knapt halvdelen af de 100 storkomuner har koblet sig på eneaftalerne, hvilket betyder, at de også har bundet sig til at handle eksklusivt med Topnordic og Xerox. Men ifølge Martin Rahbek er der stadig ræson i at kæmpe for de resterende kunder, lige som kampen for at få ændret på eneaftalerne gennem lobbyarbejde ikke er opgivet.
Men internt i Koncica Minolta har eneaftalerne dog allerede ført til nedlæggelsen af stillinger:
»Vi er i gang med at lægge strategien om så vi ikke er så afhængige af offentlige marked og i stedet satser mere på det private marked. Nogle af de offentlige salgskonsulent-stillinger er blevet nedlagt, men vi kæmper fortsat for at beholde kommunerne, og mange af dem er stærkt utilfredse med de begrænsninger, som eneaftalerne giver dem,« fortæller Konica Minolta-direktøren.