Danske forhandlere fortrækker at sælge den originale vare til kunder, der skal have nyt blæk til printeren. Kun hver anden forhandler sælger de billige blækpatroner. Det viser en undersøgelse af det danske marked for printeblæk foretaget af Forbrugerrådet.
Undersøgelsen ser på, hvor mange forhandlere, der tilbyder blækpatroner, der erstatter de sorte patroner HP 45 og Canon BCI-24. Af 38 udvalgte forhandlere, med enten fysiske butikker eller onlinesalg, er det kun 18 forhandlere, der tilbyder de billige alternativer. Det svarer til, at det er lidt under halvdelen, der tilbyder de billige konkurrenter.
Når forhandlerne holder fast i de originale varer, kan det skyldes de højere salgspriser, som varerne sælges til. Både HP 45 og Canon BCI-24 patronerne sælges til priser, der er omkring 60 procent højere end deres uoriginale alternativer. I Forbrugerrådets undersøgelse er salgsprisen for en printpatron fra HP op til 231 kroner højere end for en uoriginal erstatningsvare.
Forbrugerrådet forklarer ikke, hvorfor flere forhandlere sælger originalerne. Men i følge en rundspørge til Forbrugerrådets forbrugerpanel i januar 2007 er kunderne kun begrænset interesseret i uoriginale varer. 44 procent af adspurgte privatkunder havde aldrig overvejet de billige alternativer.
Den mest almindelige grund til at vælge originalblæk er, at kunden er blevet anbefalet at købe producentens eget blæk. Det kan både være for at få en højere kvalitet eller for at få en længere holdbarhed. Derimod havde kun ganske få privatkunder fravalgt originalvaren på grund af garantien. En printerproducent som Hewlett-Packard giver ifølge Forbrugerrådet ikke den samme garanti til kunder, der bruger uoriginale varer. Her skal kunden bevise, at det ikke er den billige blækpatron, der får printeren til at fejle. Det bekymrer dog ikke kunderne. Under en procent vælger originalt, fordi alternativerne har en dårligere garanti.
I undersøgelsen var originalblækket generelt 20 procent billigere hos onlineforhandlere end i de fysiske butikker. På markedet for kopiblæk var konkurrencen endnu større. Her huggede onlineforhandlerne omkring 30 procent af prisen.