M1 beskylder konkurrent for at blæse på brancheregler

Onfone giver kunder, der siger deres abonnement op bedre vilkår, hvis de bliver. Ulovligt hævder konkurrenten M1. Bare god kundeservice, siger Onfone.

M1 anklager sin konkurrent Onfone for at blæse på branchens regler. Onfone tilbyder kunder, der har opsagt deres abonnement, forbedrede vilkår og billigere priser. Pludselig får kunderne tilbudt seks timers taletid frem for fem timers taletid for det samme beløb.

De gode tilbud strider mod telebranchens nedskrevne regler. Det mener M1, som nu har klaget til brancheforeningen Telekommunikationsindustrien.

”Jeg håber, at de tager det alvorligt og ikke sidder det overhørig,” siger direktør Mads Veiby

”Det er klart misbrug af informationer, at man sætter sit call-center til at ringe ud til alle de kunder, som er ved at flytte væk og prøver at overtale dem til at blive som kunde,” siger Mads Veiby.
 

Regler til fortolkning

I de såkaldte Rules & Procedures for nummerportering står der, at selskaber ikke må obstruere for en kundes opsigelse. I samme afsnit 3.2 står der desuden, at selskaber ikke må misbruge deres viden om en nummerportering til andet end selve nummerporteringen.

Hvis branchen ikke vil sanktionere Onfone, så truer M1 med at melde Onfone til Forbrugerombudsmanden for overtrædelse af reglen om god markedføringsskik.

Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien bekræfter, at diskussionen bliver bragt op på et kommende møde i foreningen. Derfor ønsker foreningen ikke at forholde sig til den konkrete klage endnu.

I følge kilder, som CRNs søstermedie ComON har talt med, så er den generelle opfattelse af reglerne, at man afgiver sine kunder til konkurrenterne, hvis de ønsker at opsige et teleabonnement. Men det er langt fra virkelighedens verden, mener Onfone, der har oplevet, at andre konkurrenter også kæmper med næb og klør for at holde på kunderne, og giver fastholdelsestilbud til kunder, der er på vej væk.

 

Vi gør intet forkert

”Vi overholder lovgivningen, og når samtlige selskaber opfører sig på samme måde, så kan det ikke være vores opfattelse af reglerne, der er noget galt med. Hvis der er tvivl om, hvordan reglerne skal fortolkes, så må vi tage den diskussion i telebranchen.”

”Vi mener ikke, at vi gør noget, der er ulovligt. Vi kontakter alle kunder, hvis de er utilfredse, eller hvis der er noget, de er i tvivl om. Vi spørger alle opsagte kunder, om der er noget, vi kan gøre bedre. Det er egentlig bare god kundeservice,” siger Morten Strunge, der har rådført sig med advokater og føler sig sikker i sin sag.

”Det eneste, der står i reglerne, er, at vi ikke må forsinke en overførsel af en kunde til et andet selskab,” siger direktør i Onfone, Morten Strunge.

Men er det ikke dårlig stil at tilbyde kunder bedre priser og vilkår, når de er på vej til at forlade Jer. De tlbageværende, loyale kunder får jo ikke tilbudt de billige priser?

”Det synes jeg egentlig ikke, der er noget galt i. Det ser man også i mange andre brancher. Hvir du går ned i tøjbutik og ser en bluse til 499 kroner, så står det dig frit for at bede om 100 kroner i rabat,” siger Morten Strunge.

”I sidste ende kommer det jo sådan set kunden til gode, da han får det bedste produkt til den bedste pris. Det øger dermed konkurrencen,” siger Strunge.

"Vores loyale kunder får løbende tilbudt ekstra services og tilbud, så vi nurser i den grad vores eksisterende kunder".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering