HP Danmark kan for andet år i træk smykke sig med titlen som den bedste producent i CRN's image-undersøgelse. Dermed konsoliderer HP sin position som den it-producent, der både i forhold til størrelse og renommé sætter standarden på det danske marked.
»Vi har et eftertragtet brand og stærke produkter, og det giver vores partnere en fordel i konkurrencen, men betyder også stærkere konkurrence partnerne imellem,« siger en tilfreds Henrik Sinnbeck, ved nyheden om topplaceringen i Image 2008.
Sinnbeck glæder sig især over den del af undersøgelsen, der viser, at HP trods de seneste års skarpere profil og højere krav til forhandlerne, har forbedret sin score, når det gælder virksomhedens ledelse og evnen til at skabe gode avancer for partnerne.
»Den hårdere konkurrence, som vi har lagt op til, kunne have betydet lavere avancer for forhandlerne, men det er ikke sket. Derfor er det logisk, at forhandlere nu kvitterer for, at vi har været i stand til at beskytte deres indtjening,« siger HP-direktøren.
Forhandlerne har også vurderet, at HP's ledelse i det forløbne år har stået mere markant i terrænet. Den gode nyhed er så ifølge HP-bossen, at den nye partnerstrategi er velegnet til, at der kan opereres i et krisepræget marked.
»Der er ingen vej udenom, at et stagnerende marked vil betyde mere krig på kniven og hårdere konkurrence. Og vores holdning er klar: Skal vi vækste, må vi gå efter at tage markedsandele fra vores konkurrenter. På business-siden er det Lenovo og Dell, og på consumer er det Acer. Det er vi klar til, og de forhandlere, der vil kæmpe sammen med os, bliver de forhandlere, der får det godt,« lyder det fra Henrik Sinnbeck.
»Vi fortsætter vores fokus på udvikle de kompetencer, som partnerne ligger inde med på specifikke områder. Dels skal vi udvide antallet af partnere, så vi stadig kan være tæt på kunderne både rent geografisk og i forhold til det brede sortiment hos den enkelte partner. Samtidig skal vores guldpartnere være klar til at give en stærkere penetration i den tunge ende af markedet. Målet er ikke at skyde bredt, men at stikke dybt i vores engagement hos den enkelte partner,« siger Henrik Sinnbeck.
På distributørsiden nærer Henrik Sinnbeck dog intet ønske om en ændret struktur Heller ikke selv om han erkender, at HP tidligere har skubbet på en udvikling i retning af færre spillere i den del af it-kanalen.
»Antallet af distributører er passende. Vi har ramt et niveau, som vi er tilfredse med, som giver sikkerhed for, at de enkelte distributører kan fordybe sig i deres specialer, uden at det går ud over konkurrencen,« siger Henrik Sinnbeck.
Læs hele interviewet med Henrik Sinnbeck i CRNs IMAGE 2008.