Microsoft-forhandlere skal indstille sig på en fremtid, hvor åbenhed og netværk på kryds og tværs mellem de enkelte forhandlere bliver idealet. Samtidig bliver Microsofts partnerprogram delt op i fire niveauer mod i dag tre. Det fremgik af en præsentation fra Microsoft salgsdirektør Erik Kaae ved et forhandler-arrangement i København torsdag formiddag.
»Vi ændrer vores partnerprogram i erkendelse af, at det hidtidige program er blevet for komplekst til at håndtere de kompetencer, som partnerne ligger inde med,« lød det blandt andet fra Erik Kaae.
I den nye opdeling bliver den mest avancerede partnerstatus Advanced Competency, mens de tre efterfølgende niveauer får overskrifterne Competency, Subscriber og Community Member. Oven i den generelle partnerstatus får forhandlerne desuden tilknyttet deres specifikke kompetencer indenfor bestemte produktområder. Det sker ifølge Erik Kaae for øge gennemsigtigheden i Microsofts partnerprogram.
»At netværke indbyrdes bliver endnu mere vigtigt for vores partnere i fremtiden. Samtidig ønsker vi en øget differentiering mellem vores partnere. Målet er, at gøre partnernes kompetencer stærkere og tydeligere for både kunder og andre partnere,« lød det fra Erik Kaae.
Det nye partnerprogram skal få forhandlerne til i højere grad at samarbejde om at levere de bedste løsninger til kunderne. Det sker ifølge Erik Kaae for at styrke Microsoft på SMB-markedet, hvor kunderne i dag har svært ved at overskue hvordan de får dækket deres it-behov.