Microsoft dumper prisen på sin spilkonsol Xbox for at vinde markedsandele fra hovedkonkurrenten, Sony.
Microsofts bebudede 20 procents prisfald kommer dog ikke til at flytte markedsandele på det danske marked, spår Sony, der sidder tungt på markedet.
- Vi ved fra tidligere prisnedsættelser, at der skal mere til at flytte markedsandele end en lavere pris. Kunderne går efter den samlede vurdering, og her spiller antallet af spil ind, siger regionschef Allan M. Hansen fra Egmont-selskabet Nordisk Film Interactive. Han er chef for salget af Sonys Playstation II i Norden.
Allan M. Hansen tager derfor Microsofts melding med sindsro, og oplyser, at Sony ikke har tænkt sig at gå ind i en priskrig.
- Vi sidder på omkring 80 procent af det samlede marked for spilkonsoller herhjemme med over 100.000 solgte enheder sidste år. I år regner vi med en vækst på 30 procent, og det rokker ikke ved vores strategi, at Microsoft nu vil sænke prisen, siger Allan M. Hansen.
Elgiganten, der er en del af Elkjøp og derfor køber ind for omkring ni milliarder kroner årligt, tager imod Microsofts melding med jubel.
Administrerende direktør Jesper Boysen siger, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvor stor priskrigen på konsollen nu vil blive.
- Vores strategi om at være billigst, bliver der ikke rokket ved, og dermed siger jeg også, at vi vil gå med ned, når prisen begynder at falde, siger Jesper Boysen.
- Men det er for tidligt at sætte procenter på endnu, pointerer han.