På trods af en generel afmatning i markedet steg den kinesiske hardwareproducent Lenovos aktie på Hong Kong børsen med 4,4 procent, efter resultatet for regnskabsårets første kvartal. Det skriver Financial Times.
Sammenlignet med samme kvartal sidste år, er omsætningen samlet set steget med 10 procent, til 20,3 milliarder kroner. Resultatet er samtidig vokset med 65 procent til 533 millioner kroner. Stigningen i volumen var 15 procent, hvilket svarer til stigningen på det globale marked.
57 procent af Lenovos omsætning kommer fra bærbare pc'er. Salget er steget med 33 procent, hvilket er noget lavere end på det globale marked. Lenovo forklarer, at de ikke i særlig høj grad er til stede på det internationale marked for forbruger-pc'er.
Salget til hjemmemarkedet Kina er øget over det generelle niveau med 17 procent, til 8,3 milliarder kroner, hvilket er 41 procent af den samlede omsætning. Omsætningen i Kina er øget med 22 procent. Dermed kompenserer hjemmemarkedet for den mindre vækst i resten af verden, og holder Lenovo på niveau med den globale vækst.