Ifølge det engelske analysefirma Canalys faldt salget af Tablet PC'er 20 procent fra anden til tredje kvartal. Som det står nu, udgør Tablet PC-salget under en procent af Notebook-salget, og det er alt for lidt, mener Canalys, der også påpeger, at Microsoft stadig mangler at få væsentlige notebook-producenter, som IBM, Dell og Sony med på Tablet PC-vognen, hvis ikke produktet skal ende som et flop.
»Microsoft gør stadig ikke nok for at hjælpe Tablet PC-producenterne - især ikke i Europa,« lyder dommen fra Chris Jones, der er seniornanalytiker hos Canalys. Han fortsætter:
»I stedet for at prissætte Tablet PC-operativsystemet i den høje ende og derfor gøre produktet endnu dyrere for både producenter og kunder, burde Microsoft gøre det modsatte: De skulle i stedet give producenterne tilskud for at få markedet løbet i gang.«
Tablet PC-salget i EMEA fordelt på producenter så således ud i perioden:
1. HP, 28.070 enheder, 30,5%
2. Acer, 20.740 enheder, 22,6%
3. Toshiba, 15.130 enheder, 16,5%
4. Fujitsu Siemens, 8.990 enheder, 9,8%
5. Andre, 19.020 enheder, 20,7%