Den danske pc-leverandør Amitech lancerer nu en gør det selv-pakke, der skal sætte skub i salget af diske, drev og RAM.
Pakken skal gøre kunden i stand til selv at sparke nyt liv i sin gamle pc, og ifølge salgs- og marketingdirektør Jan Bandsberg Nielsen er efterspørgslen allerede tilstede.
- Jeg regner med, at vi sælger en to-tre opgraderingspakker med en gennemsnitsværdi på mellem 500 og 1.000 kroner hver dag fremover, siger Jan Bandsberg Nielsen.
Frygt for at gribe skruetrækkeren
Han vurderer, at behovet for opgraderinger er det, men at frygten for at ødelægge noget og miste garantien hidtil har afholdt kunderne fra selv at gribe skruetrækkeren og forsøge at smække mere RAM eller et nyt grafikkort i deres gamle pc.
- Men mange af vores kunder vil gerne køre Windows XP, se dvd-film og spille multimediespil, og derfor ringer de i forvejen til vores hotline og spørger om råd, siger Jan Bandsberg Nielsen.
Kunder kan på Amitechs websted slå deres pc-model op og se, hvilke komponenter der skal til for at få en opgradering, der passer til kundens behov.
Pakken købes på nettet, og derefter sender Amitech en komplet gør det selv-kit til kunden med drivere, hardware, vejledning og et telefonkort til hotline, hvis der skulle opstå problemer.
Forhandlere er informeret
På den måde kan Amitechs tilbud tage forretning fra de små forhandlere, der lever af at sælge komponenter og opgradering, men det bekymrer ikke salgsdirektøren.
- Vi har selvfølgelig forklaret vores forhandlere om tilbuddet fra os, og de synes alle samme ,det er en god ide. De fleste af vores forhandlere er de store butikskæder, der helst er foruden den slags opgaver, siger han.
Når butikskæder helst ikke vil have fingre i opgraderingskagen, skyldes det de problemer, der kan opstå, når det eksempelvis viser sig, at en kunde har brændt et bundkort af i forsøget på at sætte et nyt grafikkort i.
Amitech lover fuld garanti på pc'en, og hvis kunden får problemer med at opgradere, vil Amitech for 350 kroner gerne selv overtage opgraderingsopgaven.
- Vi er klar over, at der godt kan komme lidt flere dialoger mellem os og kunderne omkring sådan et tilbud, men vi tror, at fordelene for kunderne overstiger de ekstra kræfter, vi skal bruge på de få sager, der giver os bøvl, siger Jan Bandsberg Nielsen.