Pc-producenternes leverancer lå i fjerde kvartal 19,2 procent højere end samme kvartal året før. Det viser en opgørelse fra analysefirmaet Canalys. Det er især de asiatiske markeder Indien og Kina, der trækker væksten, mens det vesteuropæiske marked står i stampe.
Væksten trækkes især af Apple, som mere end tredobler sin markedsandel. I absolutte tal har Apple øget sit salg med godt otte millioner enheder, hvilket er det samme som næsten halvdelen af den samlede vækst for alle producenter.
Ifølge Canalys er julesalget af Apples Ipads en væsentlig del af forklaringen på den voldsomme fremgang.
Analytiker Daryl Chiam sammenligner Apples succes med de foregående år, hvor Acer, Samsung og Asus gjorde voldsomme indhug i markedet med deres netbooks.
I alt står Apple nu for 11,5 procent af det globale computersalg, hvilket akkurat er nok til at vippe Dell ned fra tredjepladsen blandt de dominerende producenter.
Dell er samtidig den eneste af de dominerende producenter, som må notere et fald i antallet af leverede enheder.
Førstepladsen tilhører fortsat HP med en markedsandel på 18,7 procent, efterfulgt af Acer med 13,6 procent og altså som nævnt Apple med 11,5 procent - et mulehår foran Dell. Derefter kommer Lenovo med godt ni procent.
Producenter som HP, Lenovo og Dell skal i øvrigt ifølge Canalys være glade for Microsoft, som med lanceringen af Windows 7 medvirker til at holde B2B-markedet oven vande.