Branchen presses af modvillige IT-indkøbere og hårde tider. Men kigger man lidt længere ud mod den horisont, der går under betegnelsen fremtiden, tegner der sig et skarpt lyspunkt: andre brancher.
Som IT-forhandler kender man trusselen fra nabobrancher. El-installatørerne har i de seneste år mast sig ind på netværksområdet: Når man alligevel skulle stå for kablingen, hvorfor så ikke også tage opgaven med at få netværket til at fungere med servere og storage-enheder?
Med telebranchen har oplevelserne været mere blandede. På den ene side har teleoperatører som TDC taget opgaver fra IT-forhandlerne, som disse ligeså godt kunne have udført. På den anden side er IT-branchen også på erobringstogt ind i teleindustriens land. IP-telefoni er det stærkeste våben.
Fotobranchen har længe mærket konkurrencen fra IT-branchen. De digitale kameraer har gjort foto til IT. Samtidig har AV-forhandlerne forlængst tabt kampen om det brede pc-projektormarked. Og nu begynder de digitale formater også at gøre lyd og billede til IT.
Radio/tv-forhandlernes domæne er under angreb. Det begyndte med MP3-afspillere, og den traditionelle radio/tv-forhandlers epoke nærmer sig en afslutning.
Flere IT-leverandører er på vej ind i forbrugerelektronik, og efterhånden som båndbredden vokser i vores dagligdags netværk, bliver flere og flere ting koblet sammen. Alt kommer på nettet, alt skal styres ved hjælp af digitale signaler, og det vil i sidste ende føre til en kraftig ekspansion af IT-begrebet og derved IT-branchen.
Selv hårde/hvidevare-branchen er inden for rækkevidde. Det vurderer i hvert fald Amitechs direktør Lars H. Bjerg i den aktuelle udgave af Computer Reseller News.