Netkoncept gik konkurs i foråret med en gæld på over 100 millioner kroner. Blandt de største kreditorer var Microsoft og Scribona, men både Kyocera Mita og Leasit havde milioner i klemme.
JMI Invest, der ledes af Asger Jensby købte aktiviteterne i forhandlerhuset og betalte i den forbindelse 10 millioner kroner i goodwill for blandt andet kunderne.
I de følgende måneder har den nye ejerkreds haft møder med kreditorerne for at indgå nye aftaler. Ved disse møder har både Kyocera Mita og Leasit stillet urimelige krav, ifølge Asger Jensby.
»Leasit har angiveligt - som andre kreditorer - tabt et betydeligt millionbeløb på konkursen i det gamle Netkoncept. Dette tab har selskabet i forbindelse med genforhandlinger med det nye Netkoncept forsøgt at få kompensation for ved at kræve prisen for deres ydelser hævet med et beløb, der ville påføre Netkoncept en øget årlig udgift på ca. 2,5 mio. kr. som på meget kort tid ville have kompenseret Leasit for det økonomiske tab i det gamle og konkursramte Netkoncept. Da vi ikke har ønsket at viderefakturere denne omkostning til jer kunder, ville konsekvensen have været nedsat service til kunderne.« skriver Asger Jensby i det brev, der er blevet sendt ud til de berørte kunder.
Han afviser klart over for CRN, at det nye Netkoncept kan dække nogen tab for kreditorerne.
»Leasits skal stlle deres krav hos kuratoren. Da det nye Netkoncept intet har med den gæld at gøre,« slår Asger Jensby fast.
Netkoncept oplevede ifølge Asger Jensby samme strategi fra Kyocera Mita. I brevet til kunderne skriver han følgende: »Firmaet Kyocera Mita Danmark har i tidens løb både leveret kopimaskiner og printere til Netkoncept, og har serviceret dem bl.a. hos de kunder, der har lavet en finansieringsaftale med Leasit. Efter konkursen meddelte Kyocera Mita Danmark, at de havde tabt et i øvrigt udokumenteret millionbeløb på konkursen, og at de kun ville servicere kunderne, hvis Netkoncept udstedte en check på 1 mio. kr.
Dette krav opfattede vi som ren afpresning, og i slutningen af maj i år indgik vi derfor en aftale med virksomheden Intermedium om servicering af de kunder,«
Kyocera Mitas direktør har set brevet fra Netkoncept og afviser blankt, at der er noget odiøst i virksomhedens krav. Modsat mener Claus Hjelmgaard, at Kyocera Mita har dokumenteret beløbet og anmeldt det hos kurator og ikke ved det nye Netkoncept, såsom Asger Jensby beskriver.