Der bliver 35 færre personer til at tage telefonerne, når kunderne hos Tele2, Viasat, GE Capital og Bonaparte ringer med ordrer og spørgsmål.
Det er konsekvensen af en massefyring, som callcentret Transcom i Vordingborg foretager på mandag. Efter afskedigelserne vil der være 245 ansatte tilbage på centret.
Trods et underskud på 11 millioner kroner i det netop afsluttede 2002-regnskab, afviser ledelsen, at fyringsrunden skal ses som en forværring af krisen sidste år.
- Henover de seneste to måneder har vi effektiviseret markant. Så for virksomheden er det er udtryk for en positiv udvikling, at vi er for mange nu. Det er ikke, fordi vi har for lidt at lave, vi er bare blevet mere konkurrencedygtige, siger Tommy Langhoff.
Overvågning og nærvær
Han tiltrådte som ny administrerende direktør for Transcom i begyndelsen af januar i år.
Herefter søsatte han bandt andet overvågning og måling af den enkeltes medarbejders præstationer. Arbejdsopgaverne blev organiseret på en mere fleksibel måde, og kapaciteten udnyttes ifølge direktøren bedre.
Tommy Langhoff tror også på, at et skift i ledelseskultur med hans tiltræden har øget effektiviteten.
- Det har skabt mere motivation, at virksomheden har fået en langt mere tilgængelig og nærværende ledelse. Folk har fået lov at sætte spørgsmålstegn ved tingene, siger han.
Direktøren har orienteret sine medarbejdere om risikoen for at blive prikket på mandag, men inden der bliver sat navne på fyresedlerne, skal han forhandle med fagforeningen HK om at afbøde de skadevirkningerne, som loven om masseafskedigelser kræver.
Transcom har tidligere haft en afdeling i Valby ved København, men samlede sidste år sine aktiviteter i Vordingborg.
- Vi er en stor virksomhed i lokalområdet, der har været meget behjælpeligt. Man har blandt andet kastet sig ud i et stort omskolingsprojekt, som har ført til ansættelse hos os, siger Tommy Langhoff.
Han erkender, at fyringsrunden på mandag, er "meget kedelig for dem, det går ud over".