Det danske firma Serious Games er bedst kendt for sine spil om verdens brændpunkter og konflikter. Firmaet er specialiseret i undervisningsspil og har dermed fundet sin egen lille niche.
I øjeblikket er firmaet ved at undersøge, om spil kan bruges til behandling af patienter med kroniske smerter eller psykiske lidelser såsom spiseforstyrrelser og ludomani. Det sker som en del af EU-projektet Playmancer, der har kørt siden 2007 og snart bliver afsluttet.
”Vi er lige begyndt at udforske mulighederne for spil i sundhedssektoren. Hvem ved - i fremtiden får vi måske en recept fra lægen på at spille et computerspil for nogle af vores helbredproblemer. Det vil tiden vise,” siger Mikkel Lucas Overby, der er kommerciel direktør hos firmaet.
I forbindelse med projektet er der udviklet en dragt med forskellige sensorer, der blandt andet skal registrere patientens bevægelser og puls. Inputtet fra disse sensorer bliver så brugt til at styre den virtuelle avatar på skærmen, hvor patienten kan se sig selv gå rundt på en ø.
Det danske firma har arbejdet med at integrere input fra forskellige enheder ind i Unity spilmotoren og derefter designe et spil til rehabilitering af patienter. Spillet skal hjælpe patienter med at genvinde selvkontrol, træne bevægelser og slappe af i specifikke muskler.
Ifølge Serious Games kan spillet skelne mellem følelser såsom kedsomhed, spænding og angst.
”Computerspil er underholdende og motiverende, så vi mente at de kunne tilføje en effektiv ekstra dimension til patienternes behandling for forskellige sygdomme. Computerspillet knytter patienter, læger og terapeuter bedre sammen,” siger Playmancer-projektets koordinator, Elias Kalapanidas.