Efter en voldsom konsolidering af fire-fem nichedistributører er den amerikanskejede enterprisedistributør Arrow ECS for alvor kommet med i kapløbet om det danske it-distributionsmarked.
Arrow indtog på det danske marked tog for alvor fart for halvandet år siden, da Arrow Europa købte franske Logix, som blandt andet havde softwaredistributøren Four Leaf i sin portefølje. I forvejen havde Arrow opkøbt hardwaredistributøren DNS, som i øvrigt senere blev fusioneret med AKS og NWT. Senest har Arrow også overtaget resterne Norsoft efter at selskabet i marts i år gik i betalingsstandsning. Købet af Norsoft-aktiviterne betød blandt andet, at Arrow nu har adgang til at distribuere et bredt udvalg af Microsoft-produkter.
Samlet betyder konsolideringen, at Arrow i dag har overhalet Tech Data i kapløbet om at være nummer to på det danske distributionsmarked efter suveræne Actebis.
Hvor det tyskejede Actebis har en omsætning på den gode side af tre milliarder kroner lå Tech Datas omsætning i fjor på 1,5 milliarder.
Ifølge 2008-regnskaberne for det tidligere Four Leaf nåede man her en omsætning på 1,3 milliarder. Hertil skal lægges et sted mellem 300 og 400 millioner kroner, som ifølge CRNs oplysninger var omsætningen i det nu hedengange DNS. Lægger med indlemmelsen af Norsoft-aktiviteterne oveni, har Arrow dermed overhalet Tech Data på omsætningen.
Endnu mere markant er forskellen mellem de regnskabsmæssige bundlinier. Mens Tech Data kom ud af 2008 med et underskud før skat på cirka 26 millioner kroner, nåede Arrow trods udfordringerne med at integrere de mange forskellige selskaber op på et samlet overskud før skat på godt 30 millioner kroner.
Den danske landechef i Arrow ECS, Henrik Resting-Jeppesen, understreger, at Arrow vil fastholde sin identitet som enterprisedistributør.
»Hvor Actebis og Tech Data er broadline-distributører med fokus på volumen, så fastholder vi vores fokus, men naturligvis er der felter, hvor vi konkurrere med dem« siger han til CRN.
Henrik Resting-Jeppesen vurderer, at cirka en trediedel af Arrows omsætning kommer fra markeder, hvor man er i direkte konkurrence med de to andre store aktører på markedet.