I sidste måned fusionerede to vestsjællandske forhandlere. Målt på omsætning blev den nye virksomhed - Combo IT - til områdets største. Men fusionen tegnede også et billede af den regionale forhandlertype, som vil få succes de kommende år.
Den ene part i fusionen er Navision-specialist, og den anden har fokus på multimedia-udvikling. Fusionen skaber et forhandlerhus med en bred kompetence på det givtige konsulentfelt. Samtidig tegner der sig et billede af en virksomhed, som kan tilfredsstille de avancerede behov hos langt de fleste mellemstore virksomheder på Vestsjælland.
Samtidig opnås en uafhængighed af det rene hardwaresalg, som man i dagens it-situation kun kan leve af, hvis man for eksempel hedder Topnordic og satser på højt volumen.
Internettet har skabt en kolossal prisgennemsigtighed på simple hardware-produkter. Og mange kunder er tilbøjelige til at handle den slags, hvor det er billigst eller mest gnidningsfrit. Det kan være slagtilbud fra HP hos den lokale retailer, eller det kan være fra Dell.
Men kunden har kun ét sted at henvende sig, hvis han i sin virksomhed vil skabe en it-infrastruktur, der kan virke fremmende på hans forretning - og det er hos den kompetente forhandler, som besidder viden på de centrale, aktuelle områder.
ERP er blot et af disse, og her er konkurrencen voldsomt stor. Men fremtiden byder på en langt mere bredspektret anvendelse af it: Præsentation og handel over nettet, integration af mobile enheder og infrastrukturen hjemme på kontoret, fremvisning af videosekvenser om produkter på bærbare enheder, sammenkobling af IP-telefoni og CRM - og meget mere.
Det kræver satsning på mange kompetencer for den regionale forhandler, som vil være førende på sin egn og klare konkurrencen, når aktører udefra melder deres ankomst.