Danskerne er blevet gode til at bruge digital selvbetjening, når de skal finde informationer om ventelister, renovation eller daginstitutioner.
Men når det kommer til at skrive ungerne op til daginstitution, eller melde flytning, så griber danskerne stadig telefonen eller sender et brev. Det viser en undersøgelse fra IT- og Telestyrelsen, Videnskabsministeriet og de kommunale organisationer.
Undersøgelsen "Digital Selvbetjening i Staten" konkluderer, at danskerne har et stort udbud at offentlige digitale selvbetjeningsløsninger til rådighed. Der er stor forskel på graden af selvbetjening, der er mulig på de forskellige løsninger. Nogle steder er der blandt andet begrænsede muligheder for at downloade blanketter, som skal sendes med almindelig post. Andre steder findes der mere avancerede løsninger med bedre mulighed for selvbetjening.
Ifølge undersøgelsen, er der mangel på steder, hvor borgerne kan får "her og nu"-afgørelser digitalt.
Men det er ikke den største forhindring for brugen af digitale selvbetjeningsløsninger. Gamle vaner, utryghed og manglende kendskab er de største faktorer. Således var det kun 18 procent af den samlede kommunikation mellem borgere og offentlige myndigheder, der foregik digitalt.
Mange foretrækker i stedet at benytte telefonen i kommunikationen med de offentlige myndigheder.
Rapporten konkluderer, at en gennemsnits-dansker kun en gang om året har brug for at kommunikere med en offentlig myndighed. Dermed får danskerne ikke opbygget en rutine i, hvordan man betjener sig selv på nettet.
Rapporten foreslår, at det offentlige går mere aggressivt ud og markedsfører de digitale selvbetjeningsløsninger.